Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

2012. Terrorismens tidsålder.

 

Jag vaknade i morse med en sån där otäck magkänsla. Jag litar alltid på min mage, för den har faktisk ytterst sällan fel. Gick hela förmiddagen & funderade på vad som skulle gå snett. Så kom det “MISSTÄNKT BOMB I OSLO”

Jag fick inte bara en anledning att vara orolig utan två. Dels var jag självfallet orolig över om detta var en bomb på allvar men även orolig för en människa jag älskar för att han gett mig något mycket speciellt.

När man får en personlig anknytning till något otäckt eller sorgligt så blir det mer påtagligt. Det får en att tänka till lite extra. Man öppnar andra sinnen än vad man skulle ha gjort annars. Åtminstone så funkar jag så.

Min yngsta sons pappa befann sig i Oslo centrum inför ett stundande jobb han ska börja på. Även om jag visste att chansen att något skulle kunna hända var mindre än minimal så var jag på helspänn. Jag funderade mycket på hur det skulle vara om larmet en dag går inne i Karlstad centrum om en bomb? När sonen sitter på fiket precis bredvid efter skolan.

Hur skulle mitt liv bli om en bomb exploderade och jag kanske förlorade mitt barn?

Vad skulle ha skett med Oslo-borna om det idag hade visat sig vara en bomb som var tänkt att skada och döda oskyldiga? Klarar människor av fler hemska terrorattacker än en?

Sonens pappa berättade för mig hur skärrade och oroliga norrmännen runt omkring honom blev. Minnena från terrordådet förra året revs upp och för en kort stund fanns skräcken om att det skulle ske på nytt.

Vi tror att vi har gått vidare och att såren läks, men i minnet finns det alltid kvar. Och jag är oroad över framtiden. Jag är inte naiv nog att tro att vi i Norden aldrig mer kommer att drabbas. Allt handlar om när, inte om.

Vi vandrar på i våra liv och lägger nog inte många tankar på vad som sker bakom våra ryggar i det tysta. Säkerhetspolisen i alla länder sköter det åt oss. Vi får sällan veta hur mycket ondska det egentligen finns.

Tack och lov.

Frågan jag går runt och funderar på just nu är, vill jag veta vilka hot som potentiellt finns som kan förstöra hela min privata värld och andras? Eller mår jag i långa loppet bättre av att stoppa huvudet i sanden som strutsen?

Jag tror på strutsen faktiskt. Jag personligen skulle bli fylld av hat och rädsla om jag såg varje potentiellt hot som ett riktigt. Jag skulle bli misstänksam mot allt och alla. Jag skulle börja se spöken i varje människa som är muslim eller nationalist. Det tackar vi jihadisterna och Breivik för.

Jag vill ge mina barn en framtid. En syn på samhället som jag hade när jag var liten. Värsta som kunde hända då var att … ja jag vet faktiskt inte ens. Idag ska mina barn växa upp i en värld där hot och våld är vardag.

Hur nattsvart det än må kännas vissa dagar, så tror jag ändå på en bättre framtid. Jag får börja med det lilla jag kan göra. Respektera och älska människor oavsett vilka de är.

 

One comment on “2012. Terrorismens tidsålder.

  1. conny
    31 juli, 2012

    Ja, ingen mår bra av att gå omkring och vara orolig. Det bästa sättet att bli av med eventuell oro, är att inte stoppa huvudet i sanden, utan att skaffa information om läget, och varför händelser äger rum.

    Globalt sett så är världsläget en produkt av att människan reagerar och agerar irrationellt på händelser. Men om vi håller oss till Sverige så är läget en produkt av den förda strutspolitiken, dvs man gömmer undan händelser som är negativa för regimen, men i dataåldern kommer dessa händelser ändå fram, och får då helt naturligt en sprängverkan, det är det som sker i Sverige. Då svarar man med att kalla dem som, trots försök att dölja sanningen ändå ser den, för olika saker. Då har man (mot bättre vetande?) sått ett frö av splittring. Så här håller det på i Sverige, och därför är Sverige en ankdamm.

    Sverige försöker spela i den högsta divisionen, men är inte vuxen nog att klara detta.

    Camilla, tänk dig in i det här: Om en färgad människa från Kongo har fått ett Svenskt pass, åker utomlands och begår ett brott, så får man höra följande i Svensk TV: En Svensk man begick i dag ett brott i osv…

    Nog måste du väl hålla med om att det är löjligt, på gränsen till barnsligt att inte i sammanhanget nämna mannens ursprung. Vad försöker de vara för något? Vi kan aldrig bli ett nytt USA, och vi kan aldrig mer bli en stormakt. Vi når inte ens upp till Norges nivå med den regim som nu styr Sverige.

    ”den Svenske terroristen”! Vad säger man? Jag skäms över våra 7-klöverpolitiker och vår media. Tänk efter ett tag, så inser du vilka små skithögar till politiker 7-klövern består av. En liten ljugande skara som världen inte skulle lyfta ett ögonbryn för om de försvann. Tänk på den lille löjliga S-gubben som ledare för S sa bland det första han sa som partiledare: ”Jag är feminist”! ”jag kan tänka mig att samarbeta med alla utom SD”! Osv osv…

    Hur ska man nånsin kunna känna förtroende för såna manliga kärringar som inte ens klarar av att höra ett sant ord, utan stämmer in i den Svenska demokraturens klagosång mot dem som inte är beredda att ljuga och desinformera? Fy fan vilka ankskitar vår regering består av!

    Alla Sveriges medborgare, inklusive invandrarna, borde resa sig som en man och kasta ut de överbetalda fåntrattarna ur riksdagen. Sverige kan aldrig mer bli ett helt land om dessa dårar får mandat att försöka regera 4 år till!

    För att sköta ett land behövs riktiga män och kvinnor, och jag kan inte nämna någon i 7-klövern som har den förmåga som krävs.

Kommentera

Information

This entry was posted on 31 juli, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 004 andra följare

