Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Pissluder och Psykfall.

Pissluder. Förrädare. Psykfall. Attention whore. Värdelös. Landsförrädare. Listan kan göras lång på elakheter (sanningar enligt andra) på saker som skrivits under helgen på ett Twitter-konto. Känner ni igen orden? Någon liten klocka som ringer om att detta verbala lågvattensmärke setts tidigare?

Jag har sett det riktas mot så många att man tappat orken att ens bli upprörd. Det börjar bli vardagsmat för många. Både att använda och att få motta.

Jag hade en tro för ett år sedan att vi skulle se en förändring på debattklimatet efter galenskapen som skedde i Norge. En förändring till det positivare. Tyvärr har det motsatta skett, åtminstone från min åskådarplats.

När detta konto i helgen helt till synes utan anledning började anklaga en annan användare på Twitter för allt det jag inledde texten med blev jag förbannad. Tänkte att nånstans ska det väl gå att få denna individ att inse att det hen gapar om är galenskap. Påhitt. Hen applicerade uttalanden som gjorts om en blogg som hyllar Breivik och vill ha någon märklig form av uppmärksamhet omkring sin egna person. Märklig önskan. Vem vill frivilligt utpeka sig själv som ägaren till en hemsk blogg som alla anser ska anmälas till polisen?

Eller, kan det vara som så att hen inte vet vad det handlade om? Utan lyssnade på någon annan? Som utsåg hen till en nyttig idiot för sina egna ärenden? Tja, vem vet? Och vem är egentligen intresserad?

Vad hen skrev är fulltsändigt ointressant. Vem hen är, är än mer ointressant. Det finns allt för många sådana både på nätet och i verkliga livet.

Det som är intressant och det som jag kom till insikt om tack vare hens verbala språkbrister var något som faktiskt gjorde mig mer besviken än orden hen skrev om mig, ja det var riktat till mig. Det var att se vilka som hakade på och hur lätt dessa människor gjorde det. Aldrig roligt när man inser att människor man faktiskt respekterat trots skilda åsikter visade sig vara så lättköpta och sugna på att få hata lite. Så där i smyg, för kanske bryr sig inte Camilla om det nästa vecka. Då är det ju glömt.

Det är redan glömt för mig. Jag hakar inte upp mig på människors hat och ondska. Redan sett för mycket för att ens orka. Däremot glömmer jag inte att detta redan har drabbat människor, och kommer att drabba andra. Andra människor som är mer sårbara än mig. Människor som faktiskt har och kommer att må skit i helvete dåligt på grund av vad självutnämnda riddare av sanningen sprider.

Samtidigt blir detta så otroligt komplext. Åtminstone för mig som tror på att man ska behandla alla lika, oavsett åsikter, förflutet eller härkomst.

Minns ni hetsen mot Lisa Magnusson för en tid sedan? (länk) Det myntades då ett uttryck som de mest hårdförda sk debattörerna på monokulturlisternas sida gärna använder. Nämligen ordet Pissluder. Den personen som la grunden för detta är en Pär Sjögren. Jag minns hur illa jag tyckte om honom då och det drev han lyckades driva igång mot Lisa Magnusson. Tyckte nog att han själv var ett riktigt dito om jag ska sänka mig till samma låga nivå.

Tiden har gått. Och jag hade lagt detta med Pissluder-drevet i nån dimmig gömma i hjärnan. Under tiden har jag lärt känna en annan sida av just denna Pär. Jag har haft enhel del intressanta och roliga diskussioner med honom. Jag har på något sätt byggt upp en annan bild av killen än enbart som nazisten som myntade ett vidrigt och förnedrande uttryck. Jag tänker gå så långt och erkänna att jag gillar killen som person, även fast vi står varandra så sjukt långt ifrån varandra i många saker.

Smaka på ordet Pissluder. Rulla det på tungan som ni gör när ni dricker ett fint vin. Visst smakar det vidrigt? Känslan av att man vill spotta ut det i slasken kommer ganska direkt.

Jag är glad att jag fick smaka på den medicin Pär Sjögren ordinerat till andra och vill att andra ska sprida vidare.

Jag förstår nu mer på riktigt hur det känns för dem som blivit bespottade av detta ord (alla kvinnor) Det är inte längre bara ett ord. Det har blivit smakat.

Och efter många timmars tänkande och känslomässiga snurr så kommer jag bara fram till en enda sak. Eller två egentligen. Jag kommer aldrig att ändra på mig.

Jag vet att många spyr på mig från den antirasistiska sidan för att jag vägra sluta att behandla alla lika. Oavsett vem. Ungefär lika hatad som jag är av den nationalistiska sidan av mindre begripliga anledningar dock.

Jag har redan sett kopior på samtal folk fört där man varit skadeglada över att jag nu äntligen fick smaka på samma medicin. Man menar på från vänster håll att det är rätt åt mig att jag inte skonats från Pissluder-gänget. Mitt svar blir “Glad att jag kan glädja er, men öppna inte champagnen än. “

Jag kommer aldrig sluta att ta striden mot intolerans och hat. Aldrig. Och jag kommer inte heller bli intolerant själv bara för att jag får en nypa från en betydelselös hen på Twitter. Jag är och förblir Camilla. Lev med det eller hata. Inte min huvudvärk. 

Jag vet ärligt inte vilken sidan som är värst? Lika goda kålsupare i vissa lägen.

5 comments on “Pissluder och Psykfall.

  1. Z
    29 juli, 2012

    Jag såg lite av tråden, men fattade inte varför denna aggression. Hen verkade ju mest arg på det mesta. Obehagligt dock att bli kallad alla dessa saker…

  2. Tomas
    29 juli, 2012

    Jag tycker du gör helt rätt som ger alla chansen. Varför skulle man inte göra det?

    Stå på dig!

  3. Reclaim
    29 juli, 2012

    Jag som SD-sympatisör tycker givetvis sånt här är fullkomligt vidrigt (även om du ser mig som högerextremist). Äckliga människor säger jag bara. Oavsett vilket politiskt läger de härstammar från. Har aldrig använt mig av, och kommer aldrig använda mig av sådana ord, än mindre kasta de orden mot någon. Sådant språkbruk använder bara mindre vetande.
    My two cents…

  4. conny
    29 juli, 2012

    Det förvånar mig inte ett dugg att somliga använder såna ord. Somliga är vidriga i verkligheten, och de förändras knappast bakom en anonym skärm. Jag håller med Reclaim.

    Men ger kan sig in i smörjan, som twitter består av, så får man räkna med att få höra en massa skit, och av den anledningen bryr jag mig inte om den skitsajten.

    Vad tror du Camilla, vet Herr o Fru medelsvensson hur verkligheten ser ut i Sverige? Alltså den verklighet som inte nämns i Radio, TV och tidningar. Jag menar, folk som inte är politiskt intresserade, och t ex får höra om en ”Svensk” terrorist på Cypern, Thailand eller Danmark måste ju undra vem fan den Svenske terroristen är. Det skulle vara intressant att höra hur insatta du vet/tror att folk i allmänhet är om samband och sammanhang i Sverige.

    Avpixlat, Fria Tider och Sweden Confidential skriver ju om sånt som händer i landet, och regering, radio, tv och pressen undviker med avsikt att skriva om sånt som dessa tre stora bloggar skriver om. Ändå är det ju viktigt att medborgarna får reda på vad som händer i landet, och varför.

    Det är ju det här som egentligen är pudelns kärna. Det är faktiskt anmärkningsvärt att media inte rapporterar sanningen utan att vinkla den för att den ska passa den egna agendan. Och det är lika anmärkningsvärt att folk finner sig i alla lögner och vinklingar. Bryr sig folk inte? Är Svenskarna nöjda med att ha lite ”halvdemokrati?” Tror vi att vi gör rätt när vi tycker synd om vissa grupper, och ger dem särrättigheter, som splittrar landet och i slutändan ställer till mer problem för invandrarna än de hade när de kom hit? Förstår vi inte i det skyddade Sverige att alla människor måste behandlas lika?

    Det skulle vara intressant om du ville skriva ett inlägg och ge din syn på den här saken, för det är ju synen på människor det i grund och botten handlar om, eller hur? Visst är det väl nåt grundläggande fel när en högt uppsatt politiker uttrycker sig så här: Om två st söker jobb så ska den som heter Muhammad ha jobbet! Är Svenskarna som folk lite ”tröga” eller ”stolliga?” Är det ett nationaldrag att vi ska visa världen att vi är goda? Mindrevärdeskomplex skulle jag kalla det!

    För övrigt så är du fin i din vita klänning!

  5. Camilla
    30 juli, 2012

    Godmorgon på er!

    Tack för det ni har skrivit. Det är ibland en märklig värld vi lever i, med så mycket elakheter och skit. Men det är ändå märkligt att så många inte klarar av att alla människor tycker olika utan måste bli aggressiva. Däremot så är de flesta som ni är, sansade och helt okej oavsett om vi är sams eller inte. Fortsätt att vara det.

    Kan berätta att samma person igår gav sig på en twittergrupp med präster. Så fullständigt utflippat att man fick huvudvärk. Däremot så fick det starka reaktioner, folk engagerade sig och satte ner foten. Så härligt att se.

    Jag tror vi aldrig kan få en trygg tillvaro om vi inte kan tillåta andra att ha andra åsikter utan att ta till hot och liknande. Då är vi lika delaktiga i ett försämrat samhälle som det vi själva anser är orsaker till otygghet osv.

    Conny.. Jag ska dricka lite kaffe och läsa igenom vad du ville jag skulle skriva om så får vi se om jag lyckas.

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 juli, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 104 andra följare

