Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Jodå, svensken kan visst utsättas för hets mot folkgrupp.

Jag hoppas att ingen har missat att Radio1 denna vecka kör stenhårt med inslag som berör rasism. Och på Twitter kan man följa detta via taggen #samex “samexistens”. Jag har inte hört alla sändningar men det har absolut engagerat människor och man har inte alls varit så ensidig att man bara låtit de gängse experterna , som man är van vid att höra, utan hittills bra blandning.

Idag har bland annat Aschberg tillsammans med sina gäster diskuterat hets mot folkgrupp.

Det finns mycket att säga om detta, men det som jag ofta brukar fundera över är hur bra denna lag egentligen är. Jag anser att den endera borde skrotas helt eller göras om. Av den anledningen att den inte är till för alla.

Ingen kan ha undgått tror jag att höra ordet “Svenskfientlighet” sen SD klev in i riksdagen. Vad många kanske inte vet så är detta inte ett nytt begrepp, det har använts och görs fortfarande av högerextrema grupper.

Just lagen om hets mot folkgrupp kan faktiskt ge detta uttalande viss form av existensberättigande. Även om jag personligen avskyr att höra det, då man använder det på ett fult sätt många gånger. Hur som helst, lagen idag ger inget skydd till svenskar. En svensk blir dömd om han eller hon kallar en invandrare för något nedsättande, men en invandrare kan aldrig dömas för det samma om han eller hon gör det samma mot en svensk.

Många skyddar lagens existens genom att hävda att den är till för att skydda minoriteter. Vilket är korrekt och riktigt. Men det blir väldigt fel och en grogrund för rasism när samma lagar inte gäller för alla. För vare sig vi vill erkänna det eller inte så förekommer det rasism även mot svenskar. Men det väljer vi alla att förklara bort med andra orsaker.

Detta beror inte på att svenskarna utsätts för en systematisk rasism som staten och mångkulturens beskyddare uppmanar till som många hävdar. Rasism finns hos alla. I alla länder och i alla kulturer. Så det är faktiskt rimligt att anta att även svenskar utsätts för det.

Problem uppstår då man får höra upprepade gånger att man har fel om man tillhör dem som tar till orda om detta. Det är en svår balansgång om vilka som kan prata fritt om det utan att hamna på kant med tyckar- eliten om jag ska vara lite vass. Så är det faktiskt. Mycket beror i och för sig på rimliga förklaringar. Allt för få av dem som vill diskuterar detta gör det på sätt som inte alltid går hem. Visst, man kan provocera, det är helt i sin ordning. Men man måste veta vart gränsen går. Lite fingertoppskänsla så att säga. Men, det finns en oskriven lag om vilka som kan tycka till om vissa saker. Varför vet jag inte, men så är det. Jag ser det varje dag och blir lika förundrad varje gång.

Jag tror våra experter bör börja prata lite längre utanför sina invanda ramar när det handlar om saker som skapar rasism. Våga ge rätt till svenskar att även vi utsätts för det. Det ger mindre friktioner tippar jag på. Handlar inte ett dugg om att ge efter för SD som många inbillar sig.

Adios!

17 comments on “Jodå, svensken kan visst utsättas för hets mot folkgrupp.

  1. conny
    5 juni, 2012

    Vad har du emot SD? I vartenda inlägg så behandlar du SD som något man helst inte bör ta i. ”ge efter för SD” vad är det för amatörskribent som uttrycker sig så? Det betyder att du har din agenda klar för dig och skriver utifrån den. Hur ska du då verka trovärdig har du tänkt dig? För det är väl syftet med dina inlägg?

  2. Camilla
    5 juni, 2012

    Ingen tanke på att jag refererar till hur snacket går bland väldigt många? Nej, tänkte väl det,.

  3. tjosan
    5 juni, 2012

    Väldigt många av dina kompisar?

  4. Camilla
    5 juni, 2012

    Vilka är mina kompisar tror du?

  5. tröttmössa
    5 juni, 2012

    Härligt att du har valt att belysa detta, även om det var väldigt trevande och försiktigt. Jag vet att du får tänka på dina Twitterkompisar så de inte börjar lägga epitet som högerextrem och nynazistrasist för att du för detta horribla resonemang.

    Jag har bott i en förort, jag har fått utstå både det ena och det andra. Jag råkar vara blond och blåögd. Tro mig, rasism mot Svenskar eller det du säger vara ett SD ord ”Svenskfientlighet” det är i allra högsta grad verklighet. Det var det för femton år sedan när jag var yngre, och nu får jag höra ännu grövre saker från mina syskonbarn hur de utsätts för ”Svenskfientlighet”.

    Vart bor jag nu tror du? Jodå, jag bor i ett så etniskt Svenskt område som möjligt och konstigt nog har jag efter det aldrig blivit utsatt för minsta lilla glåpord eller hot. Inga stenar som kastats efter mig eller fått höra att min mamma ska sönderknullas.

    Rätt skönt faktiskt.

    Men, heder åt dig att du faktiskt tar upp detta. För i dagens Sverige krävs det mod att säga det högt och på nätet. Drevet kan sättas igång när som helst om du avviker från den ”rätta stigen”.

  6. conny
    5 juni, 2012

    Förr eller senare måste man ta ställning, om man inte gör det så kommer det bara att bli värre. Svenskfientligheten är utbredd i Sverige från söder till norr, och man måste klart och tydligt säga ifrån och ta avstånd från den, annars får vi sitta i stugorna till döddagar och bara pipa lite på bloggarna medan Svenskfientligheten breder ut sig. Att 7-klövern ska bry sig kan vi ju glömma, tvärtom får vi skylla oss själva om vi har fel åsikt enligt Reinfeldt. (skönt när den fan försvinner 2014).

  7. Camilla
    5 juni, 2012

    @tröttmössa Jag är faktiskt inte mer försiktig än jag måste vara. Eftersom jag inte har ett behov av att göra detta till något gigantiskt problem så som många väljer att göra. Av den enkla anledningen att alla fall då invandrare bråkar med svenskar inte har det minsta med rasism att göra. För bråk uppstår mellan människor, utan att det handlar om härkomst.

    Däremot är det viktigt att man erkänner det faktum att det sker. Att det även ska gå att få rätt i tex domstol att man blivit utsatt för brott och det går att bevisa att det rör sig om ett så kallat hatbrott. För tror det är den benämningen man änvänder va?

    Man ska aldrig överdriva saker, det är då man inte blir tagen på allvar.

    Jag tror att om fler tänker på det så skulle mycket börja att lätta upp. Det är åtminstone min förhoppning.

  8. conny
    5 juni, 2012

    Så här skulle ett statsministertal efter ett val kunna se ut:

    Tillsammans ska vi bygga vidare på vårt fina land, och det spelar ingen roll var du kommer ifrån. Det enda vi som nation begär av dig är att du valt att leva i vårt land för att du gillar oss, och vill leva och verka bland oss, och att du respekterar våra lagar och seder. Då kommer du att vara lika Svensk som vilken infödd som helst, och kommer att behandlas med respekt.

    Enkelt, och allt som behövs, men i Sverige har vi en statsminister som i princip säger tvärtom, och vänder sig mot sitt eget folk. Det mina damer och herrar är inget annat än fullständigt sjukt!

  9. tröttmössa
    5 juni, 2012

    ”Av den enkla anledningen att alla fall då invandrare bråkar med svenskar inte har det minsta med rasism att göra. För bråk uppstår mellan människor, utan att det handlar om härkomst.”

    Så det har inget med min härkomst att göra då jag blev kallad ”svennefitta”, att min svennehora till flickvän skulle bli sönderknullad. Detta är enbart ett axplock av några få kommentarer jag fick på mig… andra människor som INTE var blonda, fick inte dessa glåpord efter sig. Jag har blivit oprovocerat utsatt för stenkastning på väg hem sent på kvällar, och även misshandlad och tro mig, det var mycket Svennebögjävel som sades då..Men jag blir glad att du skriver att det inte har med att jag är Svensk som jag blev utsatt, för precis som vanligt så kan jag ju inte bli utsatt för hatbrott. Tack för klargörandet.

    Suck!

  10. conny
    5 juni, 2012

    Camilla, det här är en av de konstigaste bloggar jag känner till. Jag har många ggr undrat vad du vill ha sagt egentligen. Du vågar inte sätta ner foten nånstans och uttrycka en redig åsikt, utom när det gäller att vara arrogant mot dem som inte delar dina tankar. Varför är det så? Det är okej att ha vilken åsikt som helst, men du har ju ingen åsikt alls. Du svävar liksom på moln. Det tycker jag är konstigt, men intressant på ett vis, för det gäller att försöka lista ut vad du tycker egentligen, om du nu tycker nåt vill säga. Vad tycker du om tillståndet i landet t ex. och vad tycker du vi bör göra för att bli ett bättre land? Det är lite svårt att diskutera med nån som inte har en åsikt. Om du vill ha nån diskussion förstås.

  11. Camilla
    6 juni, 2012

    @Tröttmössa Läste du vad jag skrev?

    Självklart ska varken du eller nån annan kallas för svennejävel eller svennehora. Det är att gå direkt på ditt ursprung. Precis som jag skrev.

    MEN alla bråk som uppstår mellan människor är inte av en rasistisk natur. Vare sig det är svenskar som bråkar med invandrare eller vice versa. Just därför måste man vara noga med att urskilja fallen åt.

    Var det verkligen så svårt att läsa ut av vad jag skrev?

  12. Camilla
    6 juni, 2012

    @Conny Närå, jag har åsikter. Men jag har sällan behov av att manifestera dem benhårt i det jag skriver här. Vet du varför?

    En anledning är att jag vill låta alla människor ha sina egna åsikter och inte vara den som kommer med pekpinnen och talar om vad som är rätt eller fel. Kallas att värna om Yttrande och åsiktsfriheten. Den vävs i i den andra anledningen, det faktum att jag vill få människor att tänka själva. Jag behöver inte göra det åt nån av er. För jag vet att ni är självgående.

  13. conny
    6 juni, 2012

    :)

  14. tröttmössa
    6 juni, 2012

    Ja Camilla, det var faktiskt svårt att förstå den meningen. Den var inte solklar om man säger så.

    ””Av den enkla anledningen att alla fall då invandrare bråkar med svenskar inte har det minsta med rasism att göra. För bråk uppstår mellan människor, utan att det handlar om härkomst.”

    Vet inte hur jag ska tolka ovanstående faktiskt. Men ok, du har skrev att jag tolkade detta fel så visst, jag köper det. :D

  15. Camilla
    6 juni, 2012

    @Tröttmössa Är kanske som så att man själv tycker att man många gånger är så klockrent klar men inte i andras ögon. ;) Tur då man kan fortsätta att diskutera det tills man förhoppningsvis kommer fram till det som var tänkt att sägas inledningsvis.

  16. conny
    6 juni, 2012

    Ja Camilla, det stämmer att man tycker att man uttrycker sig klockrent så att alla förstår vad man menar, men när man sitter bakom dataskärmen och inte kan använda sig av kroppsspråk, tonfall och röstläge så kan det lätt bli missförstånd. Man måste hela tiden tänka på hur informationen landar hos mottagaren.

    Sen har de flesta människor svårt för att kliva ur sin ”roll” och ta till sig det som faktiskt står på skärmen, beroende på om deras livsåskådning stämmer överens med informationen eller inte. Har man en åsikt som starkt avviker från det man läser så kan det vara svårt att ta till sig texten, även om det är fakta, och nu talar jag inte om din text, utan rent generellt.

    I propagandan spelar man på människors känslor för att få folk att tycka det man vill för att kunna uppnå sitt mål. SVT och TV4 är exempel på det, även om de är ganska klumpiga. Allt som sker är ju fakta, och man kan använda sig av denna fakta på olika sätt, beroende på vad man vill uppnå. Och man kan utelämna fakta som inte gagnar den egna saken, utan att för den skull kunna anklagas för att ljuga. Det är därför det är relativt lätt att indoktrinera människor. Man stoppar helt enkelt i dem irrelevant fakta, en sanning som är till för att dölja den verkliga och bakomliggande orsaken till den uppkomna situationen.

    Ett hypotetiskt exempel på propaganda där man spelar på känslor kan se ut så här:

    Enligt en undersökning om olika folkgruppers stöldbenägenhet visar resultatet att folkgruppen nn är dubbelt så stöldbenägna jämfört med andra grupper. Sen visar man en fattig och ledsen människa ur gruppen från de mest stöldbenägna, och kanske får människan i en intervju gråtande berätta hur fattig hon är, och att hon måste stjäla för att kunna föda sina barn. Den här sortens propaganda är vanlig i Svensk TV.

    Om man använder sig av oklanderliga och kalla fakta så får man en anan reaktion:

    Enligt en undersökning om olika folkgruppers stöldbenägenhet visar resultatet att utlänningar ur gruppen nn är dubbelt så stöldbenägna som Svenskar. Då får man en stämpel av rasism på sig, trots att inget i texten skvallrar om rasism. Problemet är alltså att människor har svårt att ta till sig fakta om den krockar med den livsfilosofi man bekänner sig till. Därför måste man, för det första skilja på åsikter och fakta. Och för det andra måste man presentera fakta på ett sätt som folk kan ta till sig. För det tredje, om man vill rikta sig till en specifik målgrupp, så måste man känna till hur målgruppen generellt fungerar, och vilket behov som finns i målgruppen.

    Du får ursäkta Camilla, det blev långt det här, men allt börjar med en tanke och propagandan har som uppgift att skapa denna tanke. ;)

  17. Camilla
    6 juni, 2012

    @conny Ingen fara med långa kommentarer. Det är bara trevligt. Tyvärr är jag för trött för att kunna ge dig ett längre och utförligare svar just nu, men håller med dig i det du skrev om svårigheter att ta till sig texter ibland. Så är vi ju alla lite till mans. :)

Kommentera

Information

This entry was posted on 5 juni, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 104 andra följare

