Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det finns visst etniska svenskar. Är det det egentliga problemet?

 

Det rasar en diskussion nu som jag hade tänkt vara smart att avstå ifrån. För som jag så klokt twittrade i morse så är detta en ypperlig dag att skaffa sig ovänner bland både vänner och okända. Vi snackar om det så känsloladdade ordet etnicitet. Detta tack vare vår mindre retoriskt begåvade statsministers uttalande till TT igår.

Fredrik Reinfeldt borde inte ha använt ordet etnicitet när han vill visa att bland en liten skara människor så växer inte arbetslösheten. “Den etniske svensken mitt i livet”

Han gjorde bort sig, eftersom arbetslösheten växer i många andra grupper. Både bland ungdomar och nysvenskar.

Många är rosenrasande på statsministern idag. Av väldigt varierande anledningar. För man har tagit emot hans uttalande på olika sätt, inte ett rakt igenom samstämmigt.

Alla som är arga har rätt att vara arga. Alla som hyllar honom har rätt att göra det. Eftersom vi alla har olika syn på saker och ting. Och debatten må vinnas av den som har bäst argument som håller hela vägen ut.

Tyvärr så har det redan spårat ut i diverse olika känslomässigt bundna utläggningar. Det är vid dem jag drar gränsen och hoppar av. För jag kan inte säga till nån som är adopterad från asien att hen faktiskt inte kan se sig själv som etniskt svensk pga vart hen är född och har sina biologiska rötter. Det är upp till var och en att själv sätta sin definition av sin identitet.

Vad allt för många missar i sin ilska över statsministerns uttalande är bland mycket detta:

Han har rätt.

Det finns etniska svenskar. Men det är egentligen ovidkommande om de är etniska av biologiska aspekter eller etniska av kulturella aspekter. De finns. Jag finns. Även om jag ändå inte tillhör den kategori som han pratade om eftersom jag är arbetslös, men dock inte sysslolös.

Vad vi ska prata om är varför så många människor med utländsk bakgrund inte kommer in på arbetsmarknaden. Vad är orsakerna?

  • Är det framför allt språket som bidrar eller kompetensbrist?
  • Är det som så att vi väljer bort svenskar mitt i livet för att de heter Mohammed istället för Anders?
  • Oavsett orsak, vad gör vi för att lösa problemen?
  • Hur ska regeringen skapa nya jobb åt oss alla?

Vad ska vi göra för att minska känslan många bär på att människor med invandrarbakgrund gör “före” i arbetslivet och de infödda svenskarna står kvar och stampar i Fas3? Notera att jag skrev känslan av.

Det finns många frågor som kräver sina svar och sina lösningar. Så kommer det alltid att vara.

Men när det gäller detta med etnicitet så har jag ett tips: Gör inte så stor sak av det. Låt människor få definiera sig som de vill. Det är först när vi börjar prata om att så får man inte säga, för det är tecken på rasistiskt tänkande som det blir rasistiskt tänkande.

Slappna av lite. Tänk lite. Så tror jag att alla kommer att må bra mycket bättre. Det finns problem och vågar vi inte prata om dem utan rädsla att peka ut grupper så lär vi få svårt att lösa saker.

About these ads

20 comments on “Det finns visst etniska svenskar. Är det det egentliga problemet?

  1. Sverre Svensson
    15 maj, 2012

    Man kan omöjligt bli etniskt tillhörig genom att tillhöra enbart kulturellt. Etnicitet är genetisk.

  2. Alltså…

    Att Reinfeldt använder begreppet ‘etnisk svensk’ – jaha, och…?

    Det som är lite anmärkningsvärt är att han använder uppgiften om att EN grupp i samhället funkar bra på arbetsmarknaden som ett försvar mot att det finns massarbetslöshet i Sverige.

    Nu är ‘massarbetslöshet’ lite av samma begrepp för moderaterna som ‘massinvandring’ för SD – tillägget av ett prefix är till stor del ett retoriskt grepp för att angripa politiska motståndare och förmedla ett intryck av förestående katastrof. I moderaternas fall, när man efter sex år vid makten börjat fatta att man inte är i opposition längre, börjar det bli lite besvärligt att begreppet lever kvar när man ägnat tio år åt att förankra idén om att fenomenet skulle försvinna med såssepolitiken.

    Så, på en direkt fråga om massarbetslöshet känner sig Raj Raj tvingad att komma på något som förklarar att det inte är frågan om sådan:

    ”Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet.”

    Hans uttalande kan läsas som att definitionen av ‘massarbetslöshet’ är avhängig VEM som har jobb, och inte hur många. Det blir alltså ett kvalitativt begrepp på något sätt, snarare än kvantitativt.

    Typ ”så länge a-laget har jobb spelar det ingen roll om 20% är arbetslösa. Det är fortfarande inte massarbetslöshet.”

    Och här blandar han in etnicitet… Det är en rejäl groda.

    Tror jag att Raj Raj är rasist? Nej, det tror jag inte, men det där är vad han faktiskt sa, och visst är det möjligt och kanske till och med troligt att han menade något annat, men då får han faktiskt pudla och förklara sig, för det kan inte vara meningen att vi ska behöva läsa våra makthavares tankar.

    Ska jag spekulera sa han i någon mån vad han egentligen tänkte, och i det fallet tror jag ‘etniska svenskar mitt i livet’ betyder ungefär ‘den primära målgruppen för vår kampanj 2014′.

    Hur detta kunnat urarta till ett twitterkrig om ifall det är okej att säga eller kalla sig ‘etnisk svensk’, eller hävda att de finns är helt beyond me.

  3. Raymond
    15 maj, 2012

    Håller fullständigt otvivelaktigt till 100% med föregående skribents väl avvägda och ach så kloka ord!

  4. Camilla
    15 maj, 2012

    Ja, Beelze är det klokaste som går i ett par skor i min värld i alla fall :) Så håller med dig Raymond.

  5. blofeldt
    15 maj, 2012

    Cirkusnegern verkar ha sagt ett och annat för mycket. Nu väntar vi med spänning på pudeln.

  6. Nicconova
    15 maj, 2012

    Björn – du säger det så bra.

  7. envitros
    15 maj, 2012

    Om det nu skulle finnas etniska svenskar, och om det är upp till var och en att själv definiera sig hur kan man då komma fram till att etniskt svenskar har lägre arbetslöshet? Har man frågat alla hur de definierar sig? Det är uppenbart att den typen av förklaringar som du här framför är total nosens Den typen av resonemang är bara till för dem som vill skilja på svenskar och ”den andre” utan att våga ta steget och säga att de menar att är det biologiska som skiljer. Förövrigt är det totalt nonsens att överhuvudtaget prata om etniska Svenskar. Hur många generationer måste någons förfäder ha levt i Sverige för att kunna kalla sig etniskt svensk? Ingen kan svara på denna fråga. Hur kan något finnas som ingen lyckas definiera vad det är för något? Ingen lyckas definiera var skiljelinjen går mellan en etnisk svensk och ”den andre”.

    • Camilla
      15 maj, 2012

      Grejen är väl just den att det etniska inte är problemet och det man ska fokusera på? Utan problemen med arbetslösheten.

      Har du ens läst vad jag skrivit? Eller bara antagit en massa för att det passade bättre?

  8. Jag skulle sammanfatta problematiken med Reinfeldts uttalande som att det inte är fråga om huruvida det finns någon svensk etnicitet eller inte, snarare att vi antagligen har lika många svenska etniciteter som det finns svenskar. Dvs de flesta av oss har sin egen idé om vad svensk etnicitet egentligen är för något, vilket gör begreppet öppet för i stort sett vilken tolkning som helst. Tanken med uttalandet är med största sannorlikhet att nyttja begreppets godtycklighet för att tala till något sorts brett ”vi”, som i den stora majoriteten ”medelålders svenskar med jobb”, i ett försök att förminska meningsmotståndarnas användning av begreppet ”massarbetslöshet”. Men sådana ”vi” kommer inte utan ett ”dem” och detta uppdelande av samhället i ett ”vi och dem” är det som gör Reinfeldts retorik lik Jimmie Åkessons mer än användningen av begreppet ”etniska svenskar”.

    Dock är jag glad över att reaktionen är så pass kraftig och att den även kommer från egna leden. Den sortens retorik bör aldrig legitimiseras och alltjämt ifrågasättas. Annars har vi snart debattklimatet i Danmark där alla spelar med i de främlingsfientligas retoriska spelregler. Låt folket uppröras!

  9. Mats Carlsson
    15 maj, 2012

    Det filosofiska begreppet Ockhams rakkniv är uppkallat efter den medeltida filosofen William Ockham, är en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.

    Ett annat sätt att uttrycka detta gjorde Sci-fi författaren Robert A Heinlein med parafrasen Hanlons rakkniv : ”Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

    För svensk debatt , speciellt när det gäller begrepp som på minsta sätt kan kopplas till någon form av struktuell diskriminering eller liknade, så gäller oftast motsatsen till Hanlons rakkniv !

  10. conny
    15 maj, 2012

    Reinfeldt sa precis som det är, men i den krympande ankdammen Sverige är obekväma sanningar förbjudna om man tillhör träskvänstern. Det hela är löjligt och typiskt för Svensk ankdammspolitik. För att lösa ett problem måste man ju lokalisera problemet först. Och problemet är ju att bland utlänningarna är arbetslösheten hög.

    Ps. Ska du göra anspråk på att vara seriös ska du nog skippa ordet ”Hen” som är en uppfinning av tokfeministerna!

  11. @Conny

    Det är inte frågan om en obekväm sanning. Det är frågan om arrogans som torde vara mest obekvämt för han själv. För att göra en liknelse; säg att frågan gällde utförsäkringar och Reinfeldt svarat ”det finns inga problem med utförsäkringar, de flesta är ju friska och arbetsföra”.

    Det han gör med sitt uttalande är dels delar upp samhället i ett vi och dem, och dels förringar problemen som obetydliga och någon annans. Något problem vare sig identifieras eller löses på detta sätt. Ännu mindre löses samhällsproblem genom att koppla samman vilka som drabbas av problemen med vilka som förorsakat dem. Som att det vore fattigas fel att de är fattiga, sjukas fel att de är sjuka, osv.

    Vad gäller arbetslösheten bland invandrare är inte problemet att det är just bland gruppen invandrare som arbetslösheten är hög. Det är även hög arbetslöshet bland ungdomar. Likadant bland de som tidigare varit långtidssjukskrivna, m.m. Öht är arbetsmarknaden svår att komma in i för den som idag står utanför och värre blir det om man saknar tidigare erfarenhet, språkkunskaper, utbildning, hälsan, etc. Inga av dessa problem löses genom att peka på samhällsgrupper och genom det tro att man kan lösa allt i ett svep då förutsättningarna är väldigt individuella. Särskilt bland gruppen invandrare vars bakgrund kan se väldigt olika ut även om man är från samma land. En del har universitetsstudier, andra är analfabeter. En del är unga vuxna och arbetsföra, andra sjuka barn eller pensionärer.

    Vill man hitta lösningar bör man titta på de behov och förutsättningar som varje individ har istället för att försöka klumpa ihop människor på så generaliserande nivå som vart man är född.

  12. Mikael
    15 maj, 2012

    Sammy Nordström:
    Är du lika beredvillig att relativisera etniska grupper som kurder, samer, tibetaner, navajo, hmong m.fl? Finns det inte en folkgrupp som kallas hmong eftersom det i de abstrakta teoriernas sköna värld finns oändligt många sätt att definiera vad en hmong är?

  13. conny
    15 maj, 2012

    Sammy, jag förstår precis vad du menar, och jag har inga invändningar mot din beskrivning. Jag hårddrog fakta utifrån det han faktiskt sa, och då blir resultatet att han sa precis som det är, även om det var klumpigt sagt av en sådan räv som Reinfeldt. Jag hävdar dock att ska man lösa problemen med den höga arbetslösheten bland invandrarna så måste man först erkänna att de är en grupp som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Om ett visst bilmärke är behäftad med många fel, så hjälper det ju inte om man reparerar EN bil av det märket. En bil blir fixad, men för att lösa problemet med bilarna av det särskilda märket, så måste man ju undersöka vad det beror på att alla bilar av just det bilmärket har samma problem. Vad man än har för åsikt om invandrare eller etnicitet, så måste man hålla sig till fakta, och det var det jag gjorde. När Svenskar utmålas som barbarer, eller ett folk som har en töntig kulturhistoria är det ingen från vänsterhåll som protesterar, men när etniska Svenskar har jobb så blir det ett ohyggligt väsen. Jag tror att vi skulle tjäna på att vara ärliga och inte ägna oss åt omskrivningar så fort det handlar om invandrare, eller etniska Svenskar. En invandrare som kommer till Sverige är per definition utlänning, och han/hon har svårt att komma in på arbetsmarknaden, mest beroende på religion eller kulturella skillnader. En etnisk Svensk som bott här i generationer har lättare att få arbete, därför har de flesta Svenskar arbete. Jag förstår alltså problemen, men är det inte dags att bygga ut ankdammen och kalla en spade för en spade, och säga vilka grupper det är som har flest arbetslösa. I Sverige har vi beröringsskräck när det handlar om invandrare. Man vågar inte ens kalla en invandrare för utlänning, precis som om det skulle vara ett skällsord. Hur ska vi då kunna lösa problemen, när vi inte ens vågar tala om dem på ett riktigt och ärligt sätt?

  14. conny
    16 maj, 2012

    Samhällsdebatten i Sverige jämfört med resten av världen förs på en nivå som bäst passar i sandlådan. Helt otroligt att vuxna människor som gör anspråk på att vara seriösa går i taket när statsministern förklarar att etniska Svenskar har arbete. Omvärlden skrattar åt vår otroliga naivitet, och man får skämmas att vi inte hänger med i utvecklingen. Sverige är så förljuget så det liknar fan i mig ankskit. Vi gör om sanningen till lögn för att vi inte vågar ta i de verkliga problemen. Vi skyller ifrån oss och kallar människor som är ärliga för högerextrema och rasister. Vi skyller invandrarnas utanförskap och höga arbetslöshet på ”socioekonomiska” orsaker, samtidigt som vi vräker bidrag över dem så att de inte behöver arbeta. Somliga gör sig oanställbara genom att komma till arbetsgivaren klädd i tält, sen beskyller vi arbetsgivaren för att vara rasist och ha fördomar.

    Vi har en pojk som ska föreställa integrationsminister som går ut i media och förklarar att alltihop är myter. Och alla dessa lögner stöds av våldsverkare som kastar sten och misshandlar dem som försöker ta tag i problemen. Vi har så kallade intellektuella som går som katten runt het gröt och försöker svänga sig med fina ord för att slippa tala om de verkliga problemen. Sverige är så sjukt, så infekterat av lögner att dess motsvarighet inte står att finna någonstans på den här planeten. Vi behöver bara gå till våra grannländer så förstår en normalbegåvad människa att vi ligger decennier efter i utvecklingen på det intellektuella planet. Sverige är ett land sammanfogat av lögner och undanflykter där det inte är korrekt att tala sanning, och så kallar vi det hela demokrati. Kiss my ass!

  15. Bahram
    16 maj, 2012

    Hur många generationer måste vara någons förfäder har bott i Sverige ska kunna kalla sig etniska svenska? Om jag förstått rätt etnicitet är frågan om genetiska (DNA), men absolut inte om kultur. Men vissa människor i Sverige (inklusive statsministern) sätter människor i olika fack, dvs. ”etniska svenskar” och ”icke-etniska svenskar.” Det finns många framstående personligheter i det här landet som inte kvalificerar sig om de anses uppifrån och ned enligt den genetiska dimensionen titeln ”etniska svenskar”. Jag tror att det är dags att sluta använda sådana termer. Annars skapar det förvirring i samhället.

  16. Hans
    18 maj, 2012

    Självklart kan man inte bestämma sin egen definition.
    Jag vill nog hävda att det INTE finns några etniska svenskar, överhuvudtaget. Det är en sammanblandning av begreppen, och hur statsministern kan uttala sig som han gjorde, är en gåta.
    Etnicitet är genetiskt betingat, och det finns svenskar av en mängd olika etnicitet idag. ”Svensk” är nationellt betingat. Har man svenskt medborgarskap, så är man svensk.
    ”Medelsvensson”, om det nu finns någon sådan, är inte av samma etnicitet som t.ex. en same, men samerna är en urbefolkning, och är lika mycket svnskar som alla andra svenska medborgare.
    Den som inte håller med mig, får gärna förklara vad ”etnisk svensk” faktiskt är.

  17. Sverigedemokraternas definition av svenskhet är så extrem så den skulle tömma landet och skicka oss tillbaka till stenåldern.

    Reinfeldts uttalande är extremt klumpigt. Det är nåt slags försök att dribbla med siffrorna kring arbetslösheten. Jag tolkar det inte som primärt rasistiskt. I arbetslöshetsstatistik och annan officiell statistik så pratar man om utrikes födda och inrikes födda. Det är en rimlig utgångspunkt .

    Det är inte heller rasistiskt att konstatera att utrikes födda har högre arbetslöshet.

    Men det är rasistiskt att påstå att den arbetslösheten skulle vara mindre värd.

    Jag tycker man ska uppgradera medborgarbegreppet. Gör allt så mycket enklare. ALla dessa ras,kultur,etnicitet,religionsdiskussioner leder absolut ingenvart om man ska lösa mänsklighetens och landets problem.

  18. magda svensson
    19 november, 2012

    ”Perennialism” menar att etniciteten är under ständig förändring och att även om konceptet etnicitet alltid har existerat så är de flesta etniska grupper kortlivade. Gränserna mellan etniska grupper omformas ständigt i nya mönster. En delvis motsatt perennialistisk ståndpunkt går ut på att även om etnicitet har existerat genom historien, så är det inte ett naturligt fenomen.[4][5] Wikipiedia

  19. magda svensson
    19 november, 2012

    ”Konstruktivism” ser både primordialistiska och perennialistiska synsätt som i grunden felalktiga.[5] Istället avvisar konstruktivismen synsättet att etnicitet är en grundläggande mänsklig egenskap. Istället menar man att etnicitet endast är produkten av mänsklig social interaktion och att dessa grupptillhörigheter endast upprätthålls så länge som de är meningsfyllda sociala konstruktioner. Vissa menar också att etnicitetens framväxt är direkt kopplad till nationalstaternas framväxt under den tidigmoderna perioden.[6]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 15 maj, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 278 andra följare

%d bloggare gillar detta: