Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När Godheten sjunger tystnar Ondskan

Man ska aldrig skriva när man är känslomässigt påverkad. När man låter känslorna tala och styra ens tänkande så förlorar man sin objektivitet och skärpa. Men ibland bara måste man frångå den regeln. Jag gjorde det dagen efter dåden i Norge, när jag insåg att jag på sätt och vis haft med Terroristen att göra. Och jag gör det idag igen.

Jag sitter här och stilla tårar rinner nedför mina kinder. Det är tur att jag inte kletat på mig fake ansiktet idag, för då skulle jag få stora problem.

Norrmännen.

Dessa underbara och starka norrmän.

Deras tillvaro slog i bitar en solig dag för 9 månader och 4 dagar sen. En människa som vi kan tvista länge om huruvida han är psyksikt frisk eller inte bestämde sig för att leka Gud.

Terroristen satte Norge på kartan på bara ett få antal timmar. Han satte skräck i så många människor. Han släckte så många liv.

Han gav ondskan ett ansikte till.

Vi här hemma var chockade. Vi var förtvivlade och grät tillsammans. Hur ledsna vi än var kan vi nog aldrig riktigt förstå hur det kändes för just norrmännen den dagen. Hur det var för de drabbade och deras familjer.

Vi vet bara att det måste ha varit som om helvetet kommit till jorden under ett par timmar.

Norrmännen.

Dessa underbara starka fina människor.

De har visat oss att man tillsammans är stark. Tillsamman kan man gå vidare och överleva den förödelse som Terroristen lämnade efter sig. Gång på gång har de visat det.

Idag samlades 40.000 människor. Dessa 40.000 människor visade hur man bekämpar det onda.

Rosenkören.

Lyssna på denna sång, läs om varför man stod där tillsammans och sjöng just “Barn av regnbuen”

Tillsammans kan vi alla laga hål, som ondskan i alla dess skepnader , orsakar oss. Ärren som blir kvar kommer att blekna och göra mindre ont en dag.

Men vi glömmer aldrig och vi kommer aldrig att sluta kämpa mot ondskan.

One comment on “När Godheten sjunger tystnar Ondskan

  1. Mies liv
    26 april, 2012

    Så fint skrivet…
    Jag satt här på Visions kontor, log igenom en gardin av tårar. Det var tack och lov en vackrare gråt än den Helena Bergström serverar.
    Allt gott!

Kommentera

Information

This entry was posted on 26 april, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 278 andra följare

