Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

#vuxendemokraterna

För några dagar sedan skapade en av dom klokaste och mest respekterade (av mig) antirasisterna en hashtag på Twitter #vuxendemokraterna. Det var Tobias Lundeqvist som drog igång den. (Och nu fick jag veta att detta gjordes tillsammans med Niclas Jonasson, äras den som äras bör :) )Nog helt ovetandes om vilken effekt den skulle få och engagemang. Ett perfekt sätt att provocera utan att vare sig kränka eller vara elak. För denna hashtag har verkligen provocerat. Inte då på ett ont eller elakt sätt, utan fått andra människor att bli positivt inställda till provokationen och hakat på.

Vad innebär då taggen #vuxendemokraterna? Enkelt, en vändning av steken när det gäller hur man för diskussionen om invandringen, speciellt då ensamkommande barn/ungdomar.

När man vänder på steken så kan alla se hur illa retoriken faktiskt är. Ibland behövs det bakvänd psykologi för att få kronan att ramla ner.

Jag har sett att dom som tillhör vad vi vana Twittrare kallar för #svpol-trollen och öppet kritiska till just ´detta har hakat på. Och det är bra. För ingen ska någonsin stå utanför. Samt att man ser hur illa berörda många blir och anser att taggen är en kräkning och ett barnsligt tilltag.

Är det kränkande mot dom invandringskritiska och är det barnsligt?

Absolut inte, det är snarare tvärsom. Om man vågar ta till sig budskapet som alla deltagare vill framför via denna tagg. Både antirasisterna och dom som är emot mycket som berör invandringen.

Grejen är den, att vi idag delat upp oss i två läger. Antingen är du med oss eller så är du emot oss. Gäller båda sidorna. Att kunna få vara allt annat än rasist men samtidigt ha starka åsikter om saker som faktiskt är negativa på olika sätt som på ett eller annat sätt innebär att man måste påpeka att det har med invandringen att göra är omöjligt idag.

Min förhoppning med Tobias kalasfina tilltag är att båda grupperna tänker till, kanske det finns fog att tillåta kritik och inte sopa den under mattan, och kanske kritikerna inser att deras hårda retorik inte leder nånstans mer än att möjligheten till dialog minskar. Och att det skadar, det kränker, det gör människor ledsna och känslan av att vara oönskade blir att starkare. Vilket aldrig kan leda till något positivt.

Glöm aldrig bort att det inte är människorna bakom politiska beslut ni ska angripa. Det är besluten i sig. Och politikerna som har tagit dem.

All heder till Tobias Lundeqvist som visat tillsammans med alla er andra att det går att påverka, det går att ta ställning. På ett bra sätt, som inte är enbart för en utvald skara människor. Utan för alla. Oavsett politisk tillhörighet, samhällsbakgrund och geografiskt läge.

Det ska tilläggas att jag inte vet om Tobias håller med mig om hans syfte eller min syn på detta,  så för att få hans bild och tanke om detta tycker jag att ni ska börja följa honom på Twitter.

6 comments on “#vuxendemokraterna

  1. Pingback: Om fördomar « Sverige är inte världens navel!

  2. Tjena Camilla! Taggen började som en intern jargong mellan lite politiskt korrekta troll på twitter. Det fanns inget särskilt syfte eller mål, vi bara ironiserade över SD retorik. Nu lever taggen sitt eget liv utan syfte eller mål och så var det med det.

    Jag kommer aldrig hålla handen och vara kompis med en person som är främlingsfientlig. Jag kommer inte heller hålla handen eller vara kompis med en person som inte ens kan bete sig allmänt trevligt. Det vore otroligt respektlöst av mig att låtsas vara polare med någon som jag bara tycker är ett djävla praktarsel. Där har du min inställning till hela ”vi måste pussas med SD, grejen”. Alla får finnas och tycka sitt tyck, men alla får inte finnas i mitt liv. Sen har alla självklart sitt människovärde, det är ju liksom grundbulten här.

    Puss!

    • Camilla
      22 april, 2012

      Du är en av få helhjärtade 100% antirasister enligt traditionell standard som jag kommer helt överrens med, även när vi inte är överrens . Underbart är när vi inte har samma syn, för då når man fler. Så är det faktiskt. OM man lyckas låta bli att bråka om vem som har mest rätt.

      Puss!

  3. Jamen du är lite galen i huvudet och jag gillar det för jag är också det.

    • Camilla
      22 april, 2012

      Tack det samma! Bästa på länge, precis som det ska vara :)

      Läste och spred vidare!

Kommentera

Information

This entry was posted on 22 april, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 278 andra följare

