Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Var medierna på samma ställe egentligen idag?

Den brutala misshandeln av den 61-årige mannen i Kortedala (Göteborg) är något vi alla har berörts av. Ingen kan försvara det ungdomarna har gjort. Inte heller kan man låta bli att fundera på vart samhället är på väg när sånt händer. Det är inte skitsnack att våldet idag är betydligt grövre än för 20 år sedan. Även om statistik ibland faktiskt visar på att våldet minskar och inte ökar. Däremot kan vi alla, och det ska vi, engagera oss i att komma på hur vi på bästa sätt förbättra samhället så att onödiga och oprovocerade överfall av olika slag inte fortsätter att ske. En dröm kanske, men en dröm väl värd att kämpa för.

Idag ville det högerextrema Nationaldemokraterna (ND) låta oss få veta vad de anser är lösningen. Kortfattat utan krusiduller så är deras budskap att lösningen ligger i att motverka ett mångkulturellt samhälle och orsaken till misshandeln är ju så klart enligt dem helt och hållet mångkulturens fel.

ND har inte en känd organisation som är duktig på att mobilisera, så ingen kan ha förutsatt att deras sammankomst på Kortedala torg skulle bli något att skriva om i tidningarna. De borde egentligen ha stått där i ett kyligt och vått Påskväder och pratat för sig själva inför ett öde torg.

Nu fick de väldigt mycket uppmärksamhet. Helt gratis. De behövde inte göra något alls.

För som vanligt så väljer vänsteranhängare att mobilisera och sprida 10.000 flygblad inför detta med budskapet ungefär “vi ska stoppa nazisterna”. Tanken är fin och god. Men ack så kontraproduktiv.

Man måste lära sig att välja sina fighter. Dels pga att man inte bara ger dem gratis reklam utan att man även i onödan belastar polisen.

Enligt personer på plats så var det väldigt stor polisinsatts. Och redan inledningsvis fick polisen föra bort en grupp med människor som tillhörde motdemonstraterna. Huruvida de togs med eller bara skingrade är oklart. Mycket skrik och skränande från de som kommit för att motdemonstrera. Och i slutet så kastade en ynglig som ska vara Kortedalabo sten på en polisbil enligt ögonvittnen.

Kasta sten på polisen?

Hur smart är det? Var det inte de högerextrema man skulle kämpa emot?

För mig blir sånt här mest tröttsamt. Jag känner ingen förståelse eller stöd för motdemonstranterna, lika lite som jag känner något positivt för ND. Man dyker ju uppenbarligen mest upp för att bråka och gapa. Inte visa människor att det finns bättre och fredligare alternativ än extremhögern.

Och en annan sak, vi har mötesfrihet i Sverige. Det är en del av vår demokratiska rättighet. Det är förbjudet att störa men ändå får det ske. Varje gång någon från “fel” sida ska lufta sina åsikter. Är man för demokrati till 100% så respektera man det.

För det svåraste med demokrati är att acceptera att samma rättigheter och skyldigheter gäller för oss alla. Även dem vi inte sympatiserar med.

Gör som Expos Alex Bengtsson uppmanade till när SDU hade sitt torgmöte runt kvinnodagen : Kom dit, visa ert motstånd genom att vända ryggarna till. Då är det en rättvis aktion man gör. Man bryter inte mot några demokratiska rättigheter men ändå får man sagt vad man vill.

Nog sagt om detta.

En annan sak jag upptäckte i samband med detta var riktigt märkligt.

När jag läste Aftonbladet stod det att 500 människor samlat, Expressen rapporterar med stora bokstäver att flera tusen var där och DN kontrar med ett par hundra (200) Var medierna ens på plats? Var de på samma ställe?

När jag så uppenbart upptäcker att jag inte kan lita på mediernas rapportering om händelser blir jag faktiskt väldigt irriterad och fundersam. Kan jag alltså inte lita på vad som återges i våra tidningar? Måste jag ha egna källor?

Tja, källkritisk ska man alltid vara. Det bevisar aftonbladet, expressen och DN klockrent idag.

Nuff said.

About these ads

38 comments on “Var medierna på samma ställe egentligen idag?

  1. janrume
    6 april, 2012

    Ja vad mer finns att säga …

  2. janrume
    6 april, 2012

    att motståndarna aldrig lär sig ,..

  3. gladiatormamma
    6 april, 2012

    Det går inte att lita på snart nåt man hör eller sett, med tanke på hur media vinklar det hela, man tycker ju när det gäller att återberätta i tidningar att det ska va sanningsenligt, men sagt detta är ju ett exempel att man inte kan det!

    • Camilla
      6 april, 2012

      Jag kan köpa småfel, det är mänskligt för journalister uppfattar ju saker olika beroende på vart de befinner sig osv. Men större grejer är inte okej. Och att man vinklar saker allt för grovt är att luras.

  4. ollewass
    6 april, 2012

    Du kanske skulle fundera på hur puckad är stenkastarvänstern ?

    Det är inga vi mot dem utan två tämligen marginaliserade rörelser.

    Att du blandar ihop ett normalt riksdagsparti med dessa ytterligheter är bara to much och aningen märkligt. Bara för att man har sett vad grundproblemet är innebär inte det att man är ”samma”. Lika lite som SAP har något med idotpartiet socialisterna att göra.

    • Camilla
      6 april, 2012

      Nu tror jag att du ska ta och läsa igenom vad jag skrev en gång till Ollewass, för du har tydligen missat en hel del.

  5. gladiatormamma
    6 april, 2012

    Ja, jag menar det. Och så som fakta om hur många och så vidare är ganska viktigt!

  6. Lasse
    6 april, 2012

    Att journalisterna överdriver åt ett håll och bagatelliserar åt ett annat är inget nytt. Gudarna ska veta att jag gick många ronder mot DN, AB, SVT, SvD osv för felaktig rapportering.

    Sedan så vill man bara spy när det vänsterextrema och det högerextrema slöddret utnyttjar ett vämjeligt brottsfall till politiska syften. Såg du banderollerna? ”Kamp mot kapitalismen” ”Kamp mot nedskärningar”.

    Vad i helvete har misshandelsfallet med detta att skaffa?

    Om ”rättvisepartiet” hade kunnat så hade då satt ut en av sina pins på 61 – åringen som ligger i koma.

    Anledningen till att det ännu inte har blivit värre, är att högerextrema – tack och lov – inte är bättre på att mobilisera; det är inte så många (ännu) som öppet är villiga att stå för sina högerextrema åsikter.

    Jag hade gillat tanken på att bränna en sovjetisk flagga i Kortedala i dag; de har inget i demokratisk samhälle att göra.

    Sedan när det ska demonstreras mot våldet, så är dessa vänsterdrägg tillbaka under sina stenar…

  7. Camilla
    6 april, 2012

    Menar du på allvar att vänstern hade dessa banderoller? Helt sanslöst i sånt fall, är ju precis som du säger att det har absolut inget med misshandeln att göra. Men de är väl lika duktiga som högern på att vilja plocka poäng.

    Extremhögern är hyfsat duktiga på att mobilisera och engagera på nätet. men desto sämre i verkliga livet. De borde kunna bättre för så få är de tyvärr inte som är engagerade i deras rörelse eller sympatisörer. Vi får väl se om de kommer att visa sina ansikten mer i framtiden eller fortsätter som nu att vara väldigt marginaliserade

    Det jag hoppas på nu är att alla invånarna i Kortedala tar mod till sig och börjar tro på sig själva att de kan förändra saker. Att man inser vilka resurser som finns på området och det är de som vet vad som behövs för att ge ungdomarna en bättre framtid, utan våld och droger som enda alternativet. Mycket tror jag handlar om att få familjer med barn på glid att våga tro på sig själva. Att de kan och får agera. Och att man lyckas bygga upp ett socialt nätverk där man tillsammans förändrar.

  8. Ulf Claessoib
    6 april, 2012

    De muslimska invandrarna är de verkliga högerextremisterna. Judehatet, den rent patologiska våldsdyrkan occh den antiintellektuella världsbilden har de gemensamt med tysk eller rysk nationalsocialism. Islam är en nazistisk, nihilistisk dödskult, och hade det inte varit för den mentalsjuka invandringen så hade 61-åringen i Kortedala levt ett normalt liv idag, och oräkneliga kvinnor hade inte haft en våldtäkt som erfarenhet i bagaget,

    Men det är väl det som kallas kulturberikning, antar jag

  9. beklagligt
    6 april, 2012

    Fumligt uttalande och uppträdande

    Menar Kjell Tallin att ensamkommande flyktingbarn är detsamma som halalslakt? Borde inte denne ha granskats innan han släppts fram i talarstolen
    Överfört av KarlstadsRocks till YouTube

    • Camilla
      6 april, 2012

      Detta var sorgligt alltså-. Men föga förvånande när det kommer från Kjell Thallin

  10. blofeldt
    6 april, 2012

    Helt fel att kalla ND för ett högerextremt parti. Läs på om deras ekonomiska politik och du skall finna att det är nästan fullt kompatibelt med VPK och övrig vänster.

    • Camilla
      6 april, 2012

      Bättre att kalla dem för nazister då som alla andra gör?

  11. Marcus Norberg
    6 april, 2012

    Tack för ett otroligt bra blogginlägg- håller med dig till fullo . Anser personligen att Facistvänstern / stenkastarvänstern är minst lika farliga som ND – för de anser att deras våld är berättigad , de har rätt att slå ner nazister anser de själva . Men våld föder våld – ingen människa har rätt att ta till våld bara för att man inte gillar andras personliga åsikter om saker och ting .

    Ps. Bor i Kortedala och var på plats under hela händelsen , såg allt som hände – kan säga så här: ingen bra PR för rättvisepartiet socialisterna och dess stenkastarfolk precis Ds:

    • Camilla
      6 april, 2012

      Jag håller med dig. Vänster som högerextrema är lika farliga om de använder våld. Man kan aldrig slå sig på bröstet och tycka man gjort något bra om man kastat en sten..och en till..och en till..

      Däremot är det bra att man har åsikter och kämpar för dem. Men trots det måste man acceptera att alla har rätten till vissa saker inom en demokrati, men viktigast av allt..att välja sina strider som jag skrev.

      Om du återkommer, vet du något om den påstådda bilincidenten? Nån av högersidan ska ha försökt kört över nån från RS 3 ggr.

  12. blofeldt
    6 april, 2012

    Nazismen växte fram genom den socialistiskt inriktade delen av Tysklands befolkning på 20-talet. Medelklassen och den borgerliga delen anslöt sig i ett långt senare skede. Det fanns också olika falanger inom nazismen precis som det gör inom dagens socialdemokrati. Höger och vänster.

    Hitler var högerinriktad medan propagandaministern Goebbles stod lågt till vänster. Ernst Röhm som var SA chef var socialist och ville göra en verklig revolution och ta makten inifrån och det kostade honom livet, liksom många andra SA män under de ”långa knivarnas natt”.

  13. blofeldt
    6 april, 2012

    Nej, jag vet inget om bilincidenten mer än att polisen har sagt att föraren är identifierad och det är oklart om det var en olyckshändelse, ej heller om det var någon från ”högersidan” som var inblandad. 3 ggr?

    Jag har försökt att förklara det här med vänster och höger, men du verkar inte koppla. ND är inget ”högerparti”, snarare vänster. Som jag skrivit tidigare, så läs på om ND-s ekonomiska politik, för det är på den punkten man skiljer på höger och vänster, och inte på ett kritiskt förhållningssätt till migrationspolitiken.

  14. Lasse
    6 april, 2012

    ”Menar du på allvar att vänstern hade dessa banderoller? Helt sanslöst i sånt fall, är ju precis som du säger att det har absolut inget med misshandeln att göra.”

    Kolla på DS:s, GP:s och SvD:s bilder som är kopplade till artikeln. Banderollerna är fullt synliga.

    Det är ett skandal att vissa grupper försöker kapa detta brottsfall för att sprida sin antidemokratiska propaganda. Sen att ”rättvisepartiet” delade ut 10.000 flygblad säger ett och annat…

    Alltså det vore en idé att nästa gång en fredsmanifestation sker vara tydlig med att höger och vänsterextremister och maskerade inte är välkomna och helt enkelt inte gå någonstans innan dessa individer inte försvinner. Demonstrationsarrangörerna måste vara mera tydliga!

  15. conny
    6 april, 2012

    Ja, det var ett illa valt tillfälle att bedriva politisk propaganda, från båda sidor, och att stenkastarvänstern skulle bete sig som de gjorde var väntat. Här var det meningen att det skulle bli en demonstration mot våldet, att i det sammanhanget använda våld som metod att framföra sina åsikter är inget annat än ynkligt.

    Att man inte kan lita på pressen lärde jag mig för decennier sen. Vill man ha sanningsenlig info får man söka den på annat håll.

    Jag sympatiserar varken med ND eller Rättvisepartiet, men mötesfriheten är en av grundpelarna i en demokrati, alla har rätt att framföra sina åsikter utan att angripas våldsälskande gupper. Vad man än tycker om ytterlighetspartier, så är rätten att få uttrycka sina åsikter det viktigaste av allt. Jag tror att 61-åringen som blev så brutalt och fegt misshandlad skulle hållit med mig om det.

  16. Camilla
    6 april, 2012

    Oj vad konstigt mina svar kom. Ingen av er som förstår vem jag svarat förstår jag..Eller så gör ni det förhoppningsvis.

    Det är förbaskat synd att det spårade ur så här med tanke på att det dök upp så många vanliga människor också. Vet att det var många av dem som blev rädda när det eskalerade och då kan man aldrig påstå att man har vunnit något. Man har förlorat anser jag,

    Vad man skulle ha gjort var att låta ND stå där och tjata om sitt för tomma öron. Sen skulle man ha arrangerat en riktigt bra och kraftfull manifestation som inte hade innehållit minsta lilla våld, gap, stenkastning och bengaliska eldar. DÅ hade man vunnit massor.

  17. blofeldt
    6 april, 2012

    Nu var det en etnisk svensk person som var offret, och gärningsmännen var invandrare. Vilka partier/organisationer hade du under dessa förutsättningar tänkt dig som arrangörer av en manifestation mot våldet?

  18. bjornasman
    6 april, 2012

    Jag håller med dig helt. Att två i grunden antidemokratiska partier säger sig demonstrera för demokratin blir mycket absurt. Jag hade hellre sett att de fåtal ND folk som var där hade fått stå där i sin ensamhet och därmed bevisat att de är en liten grupp helt utan betydelse. Att visa att i en demokrati har alla rätt att tala och alla har också rätt att fullständigt strunta i dessa åsikter är en viktig princip. Att tokvänstern är där för att bevisa att just deras åsikter är viktigare än demokratin är inget som förvånar mig.
    I P1 i går så var det en intervju med en av den misshandlades vänner och han var lika upprörd över misshandeln som över att ND gjorde det till en rasfråga och sa att den enda som försökt stoppa misshandeln var från Somalia, sedan lade han till ”om Kalle hade kunnat tala så hade han blivit förbannad över att grupper gjorde detta till en rasfråga” . Kändes som en av de få förnuftiga röster jag hört i denna fråga.
    Jag ser att de historielösa hittat hit och försöker övertyga att nazisterna egentligen var socialister samt att ND och VP är rätt lika. Om man läser allt vad som står på ND’s hemsida och ser var medlemmarna kommer ifrån och sedan gräver sig vidare så måste man antingen vara oerhört kreativ i sin läsning eller bara undvika att se vad som står för att kunna göra den kopplingen. Att även tokvänstern är historielösa gör det hela inte bättre. Att undvika att se vad dessa ideologier stått och står för kräver rätt stora skygglappar.

  19. blofeldt
    6 april, 2012

    @bjornasman

    Du avser förstås mig när du pratar om historielöshet. Du behöver nog ta och läsa på om det politiska händelseförloppet i Tyskland på 20-talet, alltså långt innan Hitler kom till makten.

  20. Camilla
    6 april, 2012

    @blofeldt Vad sägs om alla partier, alla människor, hela Kortedala? Oavsett hudfärg och ursprung.

    @bjornasman: Ja, jag tror också att han skulle bli förbannad över hur man haft mage att göra detta till en kamp mellan vitt och svart för att förenkla det. Det skulle jag också ha blivit om det gällde mig.

    Vad man borde fokusera på är hur man ska komma framåt, undvika att det sker igen. Det finns problem som får unga att hamna i drogsvängen och kriminalitet, det ska man inte hymmla om. Men som sagt, gör det inte till en rasfråga utan vi måste komma på bra sätt att förändra-

  21. Sätt kakan i halsen
    7 april, 2012

    Tänk om medierna vore lika alerta att rapportera om Occupy-rörelsen, flera hundra demonstranter nämndes inte ens… förbigicks med nästan total tystnad…

    Det blev stora demonstrationer mot ”våldet” när överklassen i Stockholm dödade varandra och den som startade antivåldsdemontrationen då sitter nu i riksdagen för Moderaterna…

    Våra medier väljer – medvetet eller omedvetet – att rapportera om och belysa det som våra makthavare anser viktigt och rätt… Väldigt likt propaganda, faktiskt, men så kan det ju inte vara… här…
    Tant Elin

  22. Misslyckande
    7 april, 2012

    Jag knäcker massinvandringens lögner område för område!

    Pågår ingen massinvandring ljuger media

    96.000 invandrat – 51.000 utvandrat – 30.000 asyl sökande

    700.000 sökande på 80.000 platser

    200.000 arbetslösa invandrare – 300.000 nya jobb – 100.000 somalier på ingång

    Jag knäcker massinvandringen på löpande band med fakta

    Kom inte och idiotförklara en svensk som betalar kalaset som karltägger!

  23. Misslyckande
    7 april, 2012

    Projekt Rosengård – 155 kvar

    http://11misslyckande.wordpress.com/

    Mona Sahlin – Zlatan är svensk
    När Zlatan lämnat Rosengård kan vi börja räkna
    Projekt Rosengård: 319 miljoner – massinvandringen 1968-2020-2050
    Projekt Rosengård – Projekt Massinvandring?
    Projekt Rosengård – 156 utanförskapsområden 2005
    Projekt Rosengård – 319 miljoner – Ensamkommande 8,6 miljarder
    Malmö: Spara 260 miljoner – Projekt Rosengård – 319 miljoner
    Zlatan – 93 miljoner årslön
    Ajax – 82 miljoner
    Juventus – 175 miljoner
    Inter – 170 miljoner
    Barcelona – 528 miljoner
    Milan – 240 mijoner
    Projekt Rosengård: 3.500 unga arbetslösa

    25 plattformar – rosengård är 1

  24. bjornasman
    7 april, 2012

    @ blofeldt Du blev mest en symbol för de historielösa men jag har läst historia och att det som skedde i Tyskland har en historisk förklaring som är lätt att se i backspegeln håller jag med om. Att man idag inte lärt sig något av det är det jag ( bland annat) menar med att så många är historielösa. Jag vet inte vad du har för politisk ideologi för det påverkar hur man ser/tolkar historia. Att du sedan på fullt allvar jämför ett parti ( som inte längre heter VPK) med ND är i mina ögon lite mystisk. Att se vad ND har för problemformulering ( massinvandringen) och vad VP tycker om detta kan inte vara så svårt. Deras ekonomiska politik kan se lika ut men det är inte där ND profilerar sig. Ett tips om du gillar historia är att läsa historikern Tony Judts böcker om 1900-talets historia och förstås Harald Ofstads bok ”Vårt förakt för svaghet” ( ifall du förstås inte redan läst dom)

  25. blofeldt
    7 april, 2012

    @bjornasman

    Om du vill veta vad jag står politiskt så kan jag avslöja att jag är liberterian. Inte någon filmjölksliberal á la Björklund.

    Det här med VP(K) är ju rena skämtet, att stryka K-et var bara av kosmetiska skäl, som har noll och intet värde. Helt irrationellt enligt min mening. Samma politik och samma personer i ledningen. Proletariets diktatur gäller fortfarande och är ledstjärnan.
    Samma ömsande av skinn gjorde Nationalsocialistisk Front för några år sedan då dom döpte om sig till Svenskarnas Parti, och både deras bokförlag Arminus och pengarna överfördes till nämnda parti. Samma politiska program och samma partiföreträdare. Tonade bara ned kopplingen till NSDAP, och saluförde inte den grövsta nazistiska litteraturen. Dom hade ett mellanspel där dom kallade sig för Folkfronten.

    På kommunister och nazister är det bara att byta flagga, beroende på diverse omständigheter. Det mesta beror nog på vilken umgängeskrets man har vid en specifik tidpunkt. Hade jag växt upp i Tyskland på 20-talet så kan jag inte svära mig fri från att ha anslutit mig till Hitler jugend.

    Jag tror att det är tillfälligheterna som till stor del styr vart man hamnar i för politisk fåra.

  26. Harlekin
    8 april, 2012

    Vad är det för fel att heja på det landet man bor i?

    Dessutom så är inte ND nassar!

    Nassar vill avskaffa demokratin och det vill inte nationaldemokraterna!

    Det är lite skillnad va?

  27. Camilla
    8 april, 2012

    @sätterkakanihalsen

    Ja, det har varit en del händelser sista tidens om man har funderat på varför medierna inte belyst mer. Även demonstrationen mot Carl Bildt var ju något som bara försvann liksom. Mycket underligt kan jag tycka. Likadant med Occy. Tror att man kanske i bland låter bli att ge luft åt vissa saker, för att det inte ska spridas. Kan ha fel, men så känns det åtminstone om man jämför med andra händelser.

    @MIsslyckande

    Du får ursäkta men jag vet inte riktigt vad du ville få sagt? Testa en gång till?

    @Harlekin:

    För det första, har jag skrivit att ND är nazister?

    För det andra, absolut inga fel att heja på sitt land. Eller vara stolt över det osv. Har jag inte heller sagt eller hur?

    Däremot är jag precis som många andra emot resonemanget man använder från partier som spänner sig från SD och ut till allra yttersta högern.

    Man kan och ska diskutera problem som finns, man får absolut älska Sverige och hur det ser ut osv. Men detta behöver inte göras på ett sätt som får andra människor att känna sig hatade eller ovälkommna. Eller hur? För alla är människor med värde. Kan man inte diskutera samhällsfrågor med det i fokus så blir man marginaliserad och många reagerar starkt emot en.

  28. Christopher Pedersen
    8 april, 2012

    Det är bra att du börjar ifrågasätta massmedia, det är ett steg i rätt riktning.

    Vad gäller deltagarantal är det i de nationella lägren en allmän ”sanning” att massmedia aktivt ändrar om deltagarantal för att det skall passa dem. Första rapporteringen brukar bli ca 30% lägre deltagarantal än vad som är på plats när det gäller nationella- detta sjunker sedan i de följande rapporterna tills mellan 30-50% av det totala antalet deltagare är uppnått. Sedan slår man gärna på och dubblar, tredubblar eller som i fallet med Kortedala mångdubblar ”motdemonstranterna”. Det har inget med faktiska siffror eller antal att göra utan är ett rent propagandaspel.

    Under alla de år jag varit aktiv har jag upplevt att vi inom den nationella rörelsen nästan blir pedantiskt noggranna med deltagarantal, ofta skall det uppskattas, räknas och sedan räknas igen. Det ses som ännu ett tecken på att vi är hederliga medan massmedia ljuger när vi kan säga exakta eller nära nog exakta antal deltagare. Speciellt på de större och viktigare demonstrationerna blir detta extra tydligt. Ibland blir man såklart besviken om deltagarantalet inte varit så högt som man själv önskat, men hellre det än att komma med patetiska påståenden för att verka vara ”folkliga”.

    (Det bästa exemplet jag sett var från ett par år sedan, NSF hade ett torgmöte till vilket det kom ca 15 motdemonstranter som stod och skrek lite för sig själva, det fanns samtidigt ca 200 åhörare och torgmötet hade 45-50 deltagare. I massmedia förvandlades detta till att NSF:arna var 10, motdemonstranterna 500 man och i övrigt var det inga åhörare alls…)

  29. conny
    8 april, 2012

    Ja, man kan och ska diskutera problem, men pressen är inte intresserad av att diskutera några som helst problem, så länge de kan dra nytta av problemen. När t.ex. SD demonstrerar så möts de av bråkstakar och ligister. Det är ett problem i en nation som vill kalla sig demokratisk, men eftersom SD inte ingår i ”journalisternas” utopiska drömvärld så ser de inte dessa attacker mot demokratin som ett problem. De beskriver i stället ligisterna som ”motdemonstranter”.

    Enligt den (i mitt tycke) sjuka pressen är det alltså att demonstrera när man kastar gatstenar på folk.

    Vilket ramaskri det skulle bli om förhållandet var omvänt. Om SD-anhängare skulle kasta sten på ett Socialdemokratiskt demonstrationståg så skulle de s.k. ”journalisterna” på redaktionerna använda alla superlativer de kunde hitta för att beskriva de stenkastande ligisterna. Då skulle ”motdemonstranterna” som genom ett trollslag förvandlas till det mer korrekta ”ligisterna”, och problemet skulle förmodligen debatteras i tidningarna.

    Den vänstervridna pressen har sedan länge spelat ut sin roll och borde enbart ägna sig åt melodifestivalen, bantningstips och liknande. Någon trovärdighet har de inte kvar hos den breda allmänheten, som ändå köper blaskorna av gammal vana. Det finns iofs. duktiga journalister här och där, men de faller oftast för grupptrycket (pk-trycket) på redaktionerna. Det intressanta när det gäller papperstidningarna är numer hur mycket relevant info de har utelämnat, eller hur väl de har lyckats med vinklingen av en specifik händelse, i syfte att få händelsen att harmonisera med deras agenda.

  30. bjornasman
    9 april, 2012

    @blofeldt. Jag håller med dig om att extremisterna lika gärna kunde vara nazister som kommunister och att det är (förmodligen) den enkla lösningen som är lockande. Det är mycket enkelt att lockas med i sekter (politiska som religiösa). Jag som är född på 60-talet är ett exempel på det. Jag var 12/13 år när jag gick med i sku(ml) som var kpml(r)s ungdomsförbund och jag var helt övertygad om att jag hittat ”sanningen”. Det som gjorde det extra enkelt var att jag för första gången i mitt liv togs på allvar och jag kände mig välkommen på ett sätt som jag tidigare inte upplevt. Det fanns en hel del otäcka tankar/åsikter som jag då köpte helt. Jag skall bara nämna två episoder för att försöka ge en bild av den tid och de åsikter jag var bärare av. På 1 maj bar jag en banderoll med slagordet ”Stoppa bögvänstern” (precis som dagens sekterister så var fienden de som låg en närmast men som inte tyckte exakt som vi). Jag gick en grundkurs i marxism i SKP’s regi där två unga läkare var upprörda över att man använde djur i medicinska experiment, de tyckte man skulle använda sig av ”trasproletariatet” istället.
    När jag blev 15 år så blev jag utslängd ur sku(ml) på grund av ”borgliga tendenser” för jag hade börjat läsa andra böcker än de som sa ”sanningen” och börjat ifrågasätta vissa tankar. Jag har sedan dess varit allergisk mot alla som säger sig sitta med ”sanningen”. Jag har roat mig att djupstudera ”nationalisterna” de senaste åren (äggkastarvänstern har jag redan alltför mycket kunskap om tyvärr) och de är nästan värre än vad bokstavsvänstern var på sin tid. Idag använder man gärna sig av PK för allt som motsäger sig deras tankar (borglig revisionismen hette det på min tid) och då behöver man aldrig reflektera över sin tankevärld och då kan man tycka att ”tänkare” som John Järvenpää har rätt.
    ”Att vara begåvad är så jävla politiskt korrekt”.
    Att du fick stå skott för detta var förstås ett misstag och jag ber om ursäkt att jag trodde du var en ”nationalist” som försökte legitimera ND genom jämförelsen med VPK.

    Att media gärna lyfter upp bråken mellan ”nationalister” och ”de autonoma” behöver inte vara på grund av de skulle vara vänster utan på grund av att det blir bättre nyheter med konflikter. Det som gör mig besviken på media är att de inte gör någon som helst fördjupning/problematisering av vad dessa grupper egentligen står för (som båda säger sig vara för folket/demokratin).

  31. blofeldt
    9 april, 2012

    @bjornasman

    Intressant kommentar du skrev. Då har vi gjort liknande resa. Själv är jag född på 40-talet och var då före dig i dom där sekteristiska kretsarna. Hoppade på tåget tror att det var 1969. Man talar ju om 68-år vänstern, det har ju blivit ett begrepp. Hamnade i något som hette KFML, efter en tid bröt sig en grupp ut och kallade sig för KFML(r). R-et skulle stå för revolutionärerna. Det var ett Göteborgsbaserat gäng med hårdingen Frank Baude i spetsen samt ytterligare några avdelningar runt om i landet. Orsaken var att dom tyckte att KFML hade blivit småborgerligt och sosselikt. Jag känner igen mig i det du skriver, jag upplevde samma sak. lämnade denna sekt efter cirka 1.5 år. En kul och lärorik tid. Lärde känna en av dom två som grundade FNL rörelsen i Sverige. En var ledare i den grupp jag tillhöde inom KFML. Del var läkaren Åsa Hallström. FNL rörelsen blev liksom en rekryteringsbas till KFML och det fanns ett visst samarbete som man inte så där utan vidare gick ut och pratade om. Det var Folkfrontstaktiken som gällde. Sammarbeta med, och äta sig in i lämpliga grupperingar. När Vietnamkriget dog ut så dog också FNL rörelsen ut. Och kvar stod då sekten KFML kvar och var versamma ytterligare några år för att också den sommna in. Många av dom som var med på den tiden sitter idag på höga positioner i både stat och det privata näringslivet. Som jag skrivit tidigare, så är det mest tillfälligheter som gör, att när man är ung kan man hamna i vilken politsk fåra som helst. Egentligen så var det hela en studentikos grej. Maos revolution i Kina var förebilden, och den spred sig först till Frankrike och lite senare hängde ungdomen i Sverige på. Kommer väl ihåg att vi också viftade med Maos lilla röda precis som man gjorde i Kina. En annan kul grej är att några år innan jag gick med i KFML så skedde en utbrytning och dom som bröt sig ur KFML kallade sig för ”Rebellerna”. Det var ett gäng från företrädesvis Uppsala men också Stockholm. Den här gruppen sysslade med fingerade avrättningar mot dom som kallades avfällingar. Kom hem till folks bostäder och kontrollerade att dom inte hade någon borgerlig litteratur i bokhyllorna eller borgerliga tavlor på väggarna. Hade någon det så avlägsnades böckerna omedelbart och tavlorna slogs sönder. För ett antal år sedan gick det ett TV program om den här rebellgruppen där fd. medlemmar intervjuades. Undar om inte dom här figurerna var snäppet stolligare mot dagens blöjnassar. Men det finns beröringspunkter.

  32. bjornasman
    9 april, 2012

    @ blofeldt
    Som libertian misstänker jag att din åsikt om invandringen skiljer sig fårån de nationellas rejält. Vad gäller höger/vänster så förstår jag helt hur du menar men jag vidhåller att nationalisterna är höger med en ekonomisk politik som är en karbonkopia av SAP’ s anno 1970.
    Jag skrev en fempoängare för länge sedan om bokstavsvänsterns splittring där kfml (som du redan nämnt) splittrades i två delar där kpml(r) var mer åt Lenin/Stalin och SKP var mer maoistiskt. SKP är nog det parti som har mest gemensamt med dagens mer extrema nationalister. SKP hade svenska flaggor, ville att musiken skulle vara renlärig och bygga på folkmusik ( rock och pop var för besudlad av imperialisterna och den fick folk att glömma kampen genom att tilltala våra lägre impulser, den svängde helt enkelt). Kpml(r) gillade rock , söp gärna och älskade arbetaren men ogillade akademiker och finkultur. Jag hörde historien om dessa extrema utbrytare på P1 för några år sedan och man kan förstå att de som var inblandade varit tysta alla dessa år. Att kidnappa barn från sina föräldrar för att de visat en tendens till ” ideologisk svaghet” och försöka uppfostra dessa barn till att bli ideologiskt rena är så skruvat att jag först trodde det var radioteater. Visst var det Mao som var deras förebild?
    En helt annan sak. Om man kallar sitt parti för rättvisepartiet socialisterna förutsätter man då att socialisterna i allmänhet är orättvisa eller finns det ett rättviseparti på högersidan som man vill positionera sig emot?

    Mina fördomar får mig att tro att det inte är så vanligt med libertianer födda på 40-talet men förhoppningsvis har jag fel. Det är inte så vanligt i någon åldersgrupp men det är nog vanligare bland ungdomar ( som nästan religiöst citerar A Rand)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 6 april, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 105 andra följare

%d bloggers like this: