Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Bloggupprop mot Turkiet.

 

Idag har jag suttit som fastklistrad och följt två extremt viktiga hashtaggar. Den ena är #homoriot som jag ska återkomma till vid ett annat tillfälle, den andra är #Turkiet. Ni som använder Twitter måste följa den taggen. Den ger er både värdefull information men också får ni ta del av människors berättelser om hur det är att vara kurd.

Det är väldigt enkelt för oss kalla nordbor att tro att Turkiet är som vilket land som helst. Vi åker ju liksom dit på charter och festar och har skitkul med den turkiska befoklningen. Vilket vi ska fortsätta att göra, men innan vi köper nästa flygbiljett dit ska vi kanske påminna oss själva om baksidan av Turkiet. Hur de behandlar det kurdiska folket. 

Det handlar om mänskliga rättigheter som kränks å det grövsta. Turkiet vill bli en del av EU. Vilket de absolut ska få bli, men innan det sker så måste EU och alla andra politiska makthavare se till att pressa Turkiet att börja följa just de mänskliga rättigheterna.

Jag ska gör det lätt för mig, jag ska fortsätta att följa taggen #Turkiet på twitter och lära mig mer. För jag inser att jag precis som de flesta inte förstått hur illa det är. Jag hänvisar er till andra bloggare som kan så mycket mer och berättar om det på mycket bra sätt.

Många tror felaktigt att man måste ha en egen blogg eller vara ett känt namn för att kunna delta och påverka. Det är inte sant. För du drar ditt strå till stacken bara genom att ta reda på lite mer om Turkiet, och sen berätta det för en vän. Det är de små bäckarna som gör den stora floden. 

Glöm aldrig det…

3 comments on “Bloggupprop mot Turkiet.

  1. conny
    2 februari, 2012

    Vi kan ju börja med att få demokratin i vårt eget land att fungera innan vi lägger oss i andra länders affärer!

    • Camilla
      2 februari, 2012

      Nu har vi demokrati här och det är vår förbaskade skyldighet att ta strid när mänskliga rättigheter kränks!

  2. conny
    2 februari, 2012

    Kränks de inte i Sverige då? Nej vi har inte demokrati, vi har demokratur!

Kommentera

Information

This entry was posted on 2 februari, 2012 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 104 andra följare

