Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Den politiska koden för att minska SD:s stöd

Uppdaterat i slutet pga SD.s enorma tapp på stöd!

Twitter är den absolut bästa nyhetskällan jag vet. Man får snabbt en överblick om hur människor resonerar likväl som man snabbt får reda på vad som sker just nu ute i världen. SD är ett mycket omdiskuterat ämne kan man nog säga utan att överdriva.

Idag kan vi läsa att vår underbare skådespelare Peter Stormare uttalar sig om SD. Direkt är det vissa som hakar på det första han säger som handlar om medias svartmålning av partiet och börjar använda ord som Troll, PI-anhängare osv i deras förfäran om det står rätt till i skallen på Stormare.

Synd att de stannade vid första stycket av artikeln och inte fortsatte att läsa. Då hade de haft något väldigt intressant och viktigt att prata om istället. Men så funkar den politiska debatten från alla sidor, man lägger sig på en låg nivå och hoppas på att man är bäst på att förminska den andres existensberättigande.

Efter att jag skrev mitt blogginlägg om Breivik och framför allt Näthatet så har mycket skett. Både för mig personligen och än viktigare, ute bland folk. Man diskuterar detta på olika plan och i olika former. Att detta inte skett tidigare är synd, men det är aldrig försent att påbörja något bra.

Vad man däremot aldrig nämner är just det Peter Stormare tar upp i artikeln. Det faktum att det finns 7% av svenska folket som valt att lägga sin röst på SD och anledningen till det. Han har samma tolkning som jag har, att det är missnöjesröster. Viktiga sådana, inte några rasister som ser en konspiration med ett Islamskt övertagande av Europa a la Ekeroth utan bortglömda människor som ingen lyssnar på.

Jag har i varje interjuv jag gett sista månaden poängterat vikten av att särskilja partiet Sverigedemokraterna från dess väljare. Även inom partiet kan man inte dra alla över en kam och tro att det lever en mini-Ekerothare i dem alla.

Jag vet att majoriteten av väljarna som inte på något sätt är engagerade i partiarbetet känner sig åsidosatta och inte känner igen sig i det parti de vanligtvis röstat på. Man känner att man i dagens Sverige inte får prata om vissa saker som många faktiskt vill prata om utan att bli tystade med något så fånigt som hyss-du-kan-verka-va-rasist-stämpeln.

Varför, varför kära politiker har ni svårt att förklara för Ulla 56 år som är utförsäkrade på grund av ofrivillig sjukdom varför hon snart måste sälja sitt hem och leva på socialbidrag medans det kommer folk från Afrika som får 16.500 kr i lön bara så där direkt, utan att ens kunna språket?

Är Ulla rasist som känner sig trampad på? Knappast.

Men kan Ulla bli det om ingen ger henne svar på varför det är som det är? Ja, absolut.

Jag har både före, under och efter min tid i SD suttit och väntat på när våra partier ska knäcka den till synes omöjliga koden som krävs för att få ut SD ur riksdagen. Inget har hänt.

Då ska jag ge er ett bra tips: Sluta att demonisera SD:s väljare. Inse att bara för att Jimmie Åkesson tror på ett homogent samhälle och att Islam kommer att ta över Sverige nästa vecka så gör inte majoriteten av väljarna det.

De har köpt pratet om det gamla Sveriges idyll i form av folkhemstanken. De vill ha kvar ett starkt försvar som regeringen vill plocka ner. De tycker att det visst är okej att kräva att man först ska lära sig språket och de tror att SD står på den lilla vanliga människans sida.

Inget av detta stämmer, man har bara en fråga på sitt bord. Invandringen, eller rättare sagt sen 2009 då den stora kovändningen kom, islamiseringen. Man stödjer utförsäkringssystemet, hur många vet om det? Man har helt enkelt varit smarta rent strategiskt, som vilket annat parti som helst, man har sagt det man vet väljarna vill höra.

Jag ger inte mycket för SD som parti. Jag dissar väldigt många av deras företrädare av olika anledningar. MEN jag kommer aldrig att dissa eller demonisera deras väljare. För de skriker ju på riksdagspartiernas uppmärksamhet så starkt att det är snudd på skam att inget hört det.

Så enkelt är svaret: Sluta nonchalera dem som vill ha svar på sina frågor, och börja agera ansvarsfullt genom att vara raka i ryggen och våga erkänna när ni gjort fel och våga förklara era beslut så folk förstår.

Eller.. Så sitter Jimmie Åkesson med Ekeroth vid sin sida 2014 och kan fortsätta att demonisera människor som råkar vara födda som muslimer. Fast, denna gång har de stöd från 15% av svenska folket.

Det är ert val.

Uppdatering: Nu kom den mätningen som jag tror alla har räknat med efter attentatet på Utöya. Sverigedemokraterna rasar till 2.9% i Synovates mätning. Jag och många med mig har räknat kallt med detta ras vilket visar tydligt på att det är ett fåtal procent som är sk äkta SD:are medans resten är missnöjesröstare. MEN jag är precis lika säker på att man kommer att öka igen vart eftersom tiden går. Så ta nu chansen ni andra partier att fånga upp dessa väljare, se till att bli ödmjuka gentemot alla i landet. Och ta inte på er självsäkerhetens dräkt så som Kent Ekeroth gjorde häromdagen på Twitter då han skrev att han var skadeglad över att medias förtalskampanj inte hade lyckats efter Utöya då mätningarna fortsatte att visa på 7.7%.

DN

50 comments on “Den politiska koden för att minska SD:s stöd

  1. Anders
    25 augusti, 2011

    Exakt samma retorik som du använder för att förklara stödet till SD använder vänstern för att förklara kravallerna i London. Dom sägs också vara drabbade av en politik som dom inte förstår. Men i en demokrati måste vi förvänta oss att folk kan ta reda på fakta och ta ställning. Och röstar man rasistiskt, så gör man. Det får man ta ansvar för. Däremot har du rätt i att man alltid ska prata med folk. Och det gör vi politiker mer än du anar.

    • Camilla
      25 augusti, 2011

      Det är verkligen till att göra det enkelt för sig när du kommer med såndana förklaringar. Så du menar alltså att alla som röstar på SD är rasister?

      Jag kan ju upplysa dig om att du har så otroligt fel, och så länge man har den inställningen kan du räkna med att SD kommer att växa.

      • Anders
        25 augusti, 2011

        Man röstar rasistiskt om man röstar på SD, det går inte att komma ifrån. Men oavsett hur man definierar olika partiers ideologier, så får man ta ansvar för var ens röst hamnar och hur den används. Det är så jag menar. Man kan aldrig skylla ofråm sog.

        • Camilla
          25 augusti, 2011

          Så är det absolut. Men det jag vill få sagt är bland annat att många inte inser vad det är de röstar på egentligen när de använder sig av SD som missnöjesalternativ eller där man hittat punkter som låter bra och som man gillar såpass mycket att man inte tror att resten spelar någon roll- sen har vi en annan viktiga faktor: Människor saknar faktiskt riktig kunskap om mycket. Men det allra viktigaste är att politiker inser detta och ser till att lyssna på dessa människor, eller så får de kampera med Åkesson under många många år.

          • Lars
            26 augusti, 2011

            Jag tror de flesta röstar på partiet eftersom de håller med om det som står i partiprogrammet. Men du menar alltså att de har en hemlig agenda som inte når ut till väljarna?

  2. Gäst
    25 augusti, 2011

    Jag röstade SD!! Bott massvis av år på mindre ort där inga invandrare fanns. Tänkte inte så mycket på problemen.
    Flyttade till större stad och verkligheten trängde sig på!Nu är man van vid att få fingret av ungdomar i bilar med arabmusiken på högsta.
    Ibland undrar man , rör sig journalister och politiker sig någonsin ute bland ”oss vanliga”?
    Blundar dom för verkligheten i samhället , skolor , omvård mm. ?
    Jag är inte rasist och det känns för jävligt att dom alltid drar fram rasistkortet. Känner och umgås med många invandrare .Bor även granne med en underbar muslimsk familj.
    Tror egentligen att regeringen är så rädda för att ta i frågan för dom vet att det är ett STORT problem!!

    • Camilla
      25 augusti, 2011

      Undrar vad det var som fick dig Gäst att välja just SD? Jag är bara nyfiken att höra folks olika anledningar, oavsett vilken det var. fanns det inget annat parti som kunde ha varit ett alternativ?

      • Gäst
        25 augusti, 2011

        Ganska enkelt! Vilket annat parti tar upp problemen?
        Finns så klart jättemånga trevliga invandrare som vill leva i demokrati. Men har också sett män spotta efter kvinnor som solar i bikini. Så får det inte gå till!
        Alla med skyddsbehov ska givetvis ges en chans , men tyvärr har jag sett för mycket av andra sidan.
        Politiker måste våga sätta ner foten och kräva att våra lagar följs!

        • Camilla
          25 augusti, 2011

          Nej, ingen får kränka någon annan. Men tror du att SD:s retorik löser dessa problem om vi ska vara ärliga?

          • Gäst
            25 augusti, 2011

            Vilket parti tror du gör det då?
            Fanns på en restaurang jag brukade gå en jättemysig Irakisk kille. Vi pratade jämt med honom (lite engelska lite svenska). Han jobbade natt och dag. Sista gången jag såg honom där kom hans så kallade kompisar dit. Hånade honom för att han jobbade. sa – jävla knegare , i Sverige behöver man fan inte jobba.. Tror du att du är någon j-la svenne nu eller?? Sen reste dom sig och slängde pengar på bordet till honom och sa- kan du behöva j-ls knegare. Killen var förtvivlat generad. Sen hörde jag att han åkt hem. En sån kille som han får aldrig en chans . Handen på hjärtat , hur många vill jobba..?

            • Camilla
              25 augusti, 2011

              Attitydsproblem finns det mycket av, jag säger inget annat. Fast, är det verkligen så få invandrare som jobbar av dem som verkligen fått en chans att ta sig in i samhället? Det finns både bra och dåliga exempel så klart.

              Men.. vad tycker du som SD-väljare om konspirationsteorin att islam kommer att ta lver Sverige snart? Tänker du på hur dina bra vänner inom invandrarna som kanske känner sig oerhört förföljda av den retoriken? Fast, kanske det är ett offer du är beredd att ta för att få bukt på att araber spottar på tjejer i bikini?

              Personligen tror jag mer på att öka kunskapen mellan grupper och få ett stopp på segregeringen.

              • Gäst
                25 augusti, 2011

                Islam tar inte över. Trams. Men vi i Europa måste markera att vi inte tolererar deras gamla traditioner.
                Vad det gäller mina muslimska vänner så delar dom mina åsikt .

              • Gäst
                25 augusti, 2011

                Dessutom har du inte svarat på vilket parti som tar dessa problem på allvar??

  3. Anders
    25 augusti, 2011

    Gäst: Jag är politiker och jobbar på Rosengård och bor i ett annat mångkulturellt område. Vad får dig att tro att alla med dina erfarenheter röstar som du eller blundar?

  4. Mikael
    25 augusti, 2011

    Är du emot Ekerotharna så är du per definition antisionist.

    Är man antisionist så sorteras man snart in i de nazistiska leden så att kritisera Ekeroth har sina baksidor.

    Jag själv tycker faktisk att SD växer som parti, dom har som enda riksdagsparti motsatt sig svenska insatser i såväl Libyen som Afghanistan.
    Dom var det enda parti som röstade emot att EU medlemskapet grundlagskyddades samt att svensk militär skall få sättas in vid eventuella interna problem, någonting som inte varit tillåtet sedan Ådalskotten 1931.

    • Camilla
      25 augusti, 2011

      Okej, så man är nazist nu helt plötsligt om man är emot Kent Ekeroth? Intressant inställning.

      • janrume
        25 augusti, 2011

        Märkligt märkligt …

  5. Mats Carlsson
    25 augusti, 2011

    Nja, att SD lade ner rösterna vid voteringen om de rödgröna´s motion för förändringar av socialförsäkringssystem som tog upp mycket mer än utförsäkringsfrågan, är väl inte samma sak som att SD stödjer nuvarande utförsäkringsregler?

    Jag gissar på SD vill ha ett eget alternativ i socialförsäkringsfrågan som en profilfråga och vill ha lite tid att formulera detta.

    Ok, om detta stämmer så ligger det ändå en viss cynism att prioritera detta framför de utförsäkrade. Vi får se vad som händer senare i höst.

    Vid voteringen för denna motion, så var det betydlig större beröringsskräck bland de rödgröna att rösta för samma sak som SD än senare på vårkanten, så om denna fråga hade behandlats i utskottet i mars eller april, hade de rödgröna kanske brutit ut frågan om reglerna för utförsäkring i en egen motion.

  6. Camilla
    25 augusti, 2011

    @Gäst: Jag flyttar ner diskussion för det blev så avlångt och konstigt:

    Bra att du är klok som inser det.. Och ja du, vilket parti är bästa svaret? Jag tryckte just på detta i min text, att man måste lyssna på dessa åsikter och lyfta upp dem. För jag tror att det finns bättre alternativ än SD för dessa frågor. Det pga av att SD 2009 tvärvände från att vara kritisk mot politiska frågor som rörde invandring till att gå till ett islamkatiskt parti. Stor skillnad.

    Och ska vi vara ärliga så kör SD med en retorik som inte tillåter att människor får ökad förståelse (från båda hållen) utan snarare tvärsom. Allt handlar om retorik. Beroende på vilken retorik man använder sig utav så blir effekterna olika. Och varför välja en retorik som hetsar istället för bygger broar?
    Sen betyder inte det att man ska acceptera allt och inte få kritisera. Men största felet man gjort från alla partier är att vara undvikande, att konsekvent vägra ta i frågor som är besvärande, då man faktiskt måste ställa krav eller ge raka och tydliga svar. Hade man gjort det hade folk inte behövt kallas för Landsförrädare bara för att de väljer att hantera samma frågor med större respekt gentemot andra människor och grupper.

  7. ar4ne
    25 augusti, 2011

    Camilla

    Jag tror att ditt skäl för en röst på SD är att du är svensk och står man upp för sitt land och folk så är det naturlig handling att stödja ett svenskt parti.
    7 klövern i riksdagen har vänt ryggen åt svenska folket för länge sen, men det förstår inte SD belackarna och där går skiljelinjen att förstå och inte vilja förstå som är ett adelsmärke för 7 klöver anhängare och några här vet inte ens vad de talar om.

  8. ar4ne
    25 augusti, 2011

    Anders

    Du kan inte bara påstå något som du inte förklarar varför om.

    Vad är det för något som får dig att tro att SD är rasister, förklara det för mig (och utan fnosklar tack) om du inte vill svara på det här ska du tiga för alltid!”

  9. Anders
    26 augusti, 2011

    Nu är det ju ingen annan än jag själv som bestämmer vilka frågor jag ska svara på. Och min bild av SD som rasistiskt kommer sig givetvis av deras politik som ständigt polariserar mellan erniciteter, samtidigt som de talar om nån mystisk svenskhet som de har så innerligt svårt att beskriva substansen i.

    • Oskar T
      28 augusti, 2011

      Jag tror att de flesta svenskar redan har en hyfsad uppfattning om vad svenskhet är för något och vad som menas med att invandrare ska anpassa sig till det svenska samhället. Betydligt svårare är det ofta att bli klok på vad det är för slags mångkultur som andra partier tycker att vi ska leva i. Men den har du inga problem med att beskriva substansen i?

      • Anders
        28 augusti, 2011

        Jo, man brukar ju få svaret att alla redan vet vad den där svenskheten är. Men om vi konstaterar att det vi har nu är mångkultur, vilka förändringar vill du då göra?

        • Oskar T
          28 augusti, 2011

          Det finns välkända problem med t.ex. brottslighet, arbetslöshet och segregation. För att komma tillrätta med dessa så måste det politiska samtalet bli öppnare och inte låsa sig vid ideologiska förklaringsmodeller i kombination med misstänkliggörande av den som har en annan verklighetsbeskrivning. Man måste också erkänna att det är lika viktigt att kräva av invandrare att de förstår den svenska kulturen och lär sig fungera i den som att de lär sig språket. Det är sådant jag försöker bidra till med mitt bloggande.

          En annan hake är att med nuvarande invandringstakt så kommer det inte att se ut på samma sätt i framtiden som det gör nu. Jag tror därför att invandringen behöver minskas för att den negativa utvecklingen ska kunna vändas.

          • Anders
            30 augusti, 2011

            Tack för ett vettigt svar utan de vanliga fb-spyorna. Jag delar din uppfattning att den som kommer hit från ett annat land behöver en bra introduktion och att det är viktigt att inte blunda för något. Om istället för att låsa fast sig i begrepp som mångkultur och svenskhet är mer konkret om vad alla som bor här förväntas göra och vad som är oacceptabelt.

      • ar4ne
        29 augusti, 2011

        Det här är ett problem för svenskarna, men inte för sossar och Moderater här har de sina trogna väljare.

        http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2011/08/m-och-s-raggade-valjare-pa-islamic.html

  10. x
    26 augusti, 2011

    Föll svaret till ”Ulla” bort i cyberrymden?

    Kan bloggförfattaren förklara för den utförsäkrade ”Ulla” varför hon måste sälja sitt hem och därefter leva på socialbidrag, och varför nyinflyttade afrikaner får 16.500 kr. per månad utan att kunna språket?

    mvh.

    x.

    • Camilla
      26 augusti, 2011

      Är lite osäker på om du menar X att du skrivit ett svar som inte dykt upp? Finns inget som ligger hos mig iaf. Men skriv gärna om det.

      Jag ska absolut ge dig min förklaraing X, men det får vänta tills lite senare.. Är bara hemma en snabbis på lunch o får återkomma.

      • x
        27 augusti, 2011

        Hej Camilla.

        Jag kanske missuppfattade dig, men jag uppfattade ditt inägg som om du hade det svar som våra politiker inte har.

        Om jag uppfattade det hela fel så ber jag om överseende för det.

        För övrigt har alla de tillfällen då våra politiker skall ta debatten och sopa mattan med SD. hittills slutat med ett fiasko. Vare sig Mona, Maud eller Nalin mm har väl begärt ett försök till.

        mvh.

        x.

  11. ar4ne
    26 augusti, 2011

    Anders

    Ditt svar var likt de vanföreställdas, att påstå något som etablissemanget har uppmanat till, som ingår i avdelnigen inlärda fnoskler!

    • Anders
      27 augusti, 2011

      Det tar två tre debattinlägg, sen börjar rasisterna tillskriva en psykiatriska diagnoser (i bästa fall) eller hota. Jag håller här med svaret att om jag anser SD rasistiskt så är det min värdering. Det är således inget jag behöver bevisa.

  12. ar4ne
    26 augusti, 2011

    Det här är vad PK försvarar och SD vill ha bukt med och var i ligger något främlingsfientligt i det här, möjligtvis att det ingår utlänningar i den här verksamheten som vi tycker vansinnigt illa om, dem som tjänar grova pengar på massinvandringen.

    Det här är något som alla bör lägga på minnet!

    Det är varken folken eller valda politiker som styr i olika västländer. Det blir alltmer uppenbart att ovanför politikerna finns en annan nivå – de verkligt styrande.
    En icke offentlig och ganska informellt sammansatt grupp. En maktelit.
    Huruvida man generellt kan beteckna den som en ”elit” blir mindre självklart. Jag är inte säker på att den företräder ett särskilt mått av vare sig intelligens eller kunskap.
    Säkert är att den inte arbetar för folkens bästa. Den har sin egen agenda, av ständigt mer toppstyrning och centralisering, av förmögenhetsöverföringar till ett redan rikt fåtal.
    Till sitt förfogande har den en kader av villiga tjänstehjon. Till dessa lydiga hör politiker, men även andra illusionister:
    - journalister och redaktörer
    - experter
    - kulturarbetare
    - organisationsföreträdare
    - myndighetspersoner.

  13. Eric
    26 augusti, 2011

    ”det kommer folk från Afrika som får 16.500 kr i lön bara så där direkt, utan att ens kunna språket?”

    Stämmer detta Camilla? var får du denna siffra från? På migrationsverkets egen hemsida kan man läsa detta:

    En asylsökande som inte har några egna pengar för att klara sin försörjning har rätt till dagersättning under väntetiden. Den utbetalas av Migrationsverket och ska räcka till mat, kläder, sjukvård, medicin, tandvård, hygienartiklar och fritidsaktiviteter.

    Ersättningsnivåerna styrs av lagen om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA). Beloppen har varit oförändrade sedan 1994.

    Aktuella ersättningsnivåer

    Bor den sökande på en av Migrationsverkets anläggningar där fri mat ingår är dagersättningen:

    24 kr/dag för vuxna ensamstående
    19 kr/dag per person för vuxna som delar hushåll
    12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år (fr.o.m. tredje barnet halveras bidraget)

    Har den sökande eget hushåll och sköter matinköpen själv är dagersättningen:

    71 kr/dag för vuxna ensamstående
    61 kr/dag och person för vuxna som delar hushåll
    37 kr/dag för barn upp till 3 år
    43 kr/dag för barn 4–10 år
    50 kr/dag för barn 11–17 år (fr.o.m. tredje barnet halveras bidraget)

  14. Camilla
    26 augusti, 2011

    Erik: Väldigt snabbt: Den siffra jag nämner handlar om de som fått jobb enligt regeringens nya satsning. Vet inte vad de kallar den. De får jobba i 6 månader för att komma in i systemet och slippa socialen kort förklarat. Personligen tycker jag att detta är bra på många sätt, men det finns så klart även brister. Vilka som får detta är jag osäker på däremot. Man deltar även i SFI-undervisning ett x-antal timmar i veckan

  15. Oskar T
    27 augusti, 2011

    Ett problem är att det inte alls är säkert att en omvändning skulle minska SD:s stöd. Om de andra partierna åtgärdar sina brister i invandringspolitiken och accepterar besvärande fakta så kommer det i flera fall att innebära ett erkännande av att SD har haft rätt (i sak) hela tiden och att politiker och medier konsekvent har hållit sanningen undan från folket.

    • ar4ne
      28 augusti, 2011

      De andra partierna i 7 klövern blir tvungna att krypa till korset, om de inte gör det så lär de tappa röster, för nu är det så att svenska folket avslöjar mer och mer att regimen har fört folket bakom ljuset och just därför kommer väljarna att rösta på SD hur 7 klövern försöker snacka bort sin vulgära politik.

  16. ar4ne
    27 augusti, 2011

    Den där Anders ligger nog åt AFA hållet, men han borde ge sin åsikt om mordhoten mot SD kvinnor.

    http://politisktinkorrekt.info/2011/08/27/flera-sd-kvinnor-mordhotade-i-brev/

    • Anders
      28 augusti, 2011

      Jag har bloggat väldigt kritiskt om AFA och till skillnad från dig uppträder jag här alldeles öppet. Så inte ens den guben gick.

      • ar4ne
        28 augusti, 2011

        Inte vet jag vad du menar med öppet?
        Men än bra fråga varför är SD rasister?

        Ett parti som har invandrare i sitt led strider mot ditt påstende om rasism eller hur?

        Jag tror att du är en ung vingelpetter som inte ännu har kontroll på dina åsikter och det behöver du inte skämmas för, alla barn i början som det heter.

  17. Adam
    28 augusti, 2011

    Löjligaste inlägget jag skådat; Och vad gäller Synovates mätning… skrattretande. 5 andra mätningar gjordes inom samma period där SD ligger över 5%. Gör om, gör rätt.

  18. Qeruiem
    28 augusti, 2011

    Mycket bra analys och jag håller med om dina slutsatser. Problemet är att vi fått en politisk verklighet där politiker inte kan erkänna misstag (och när de erkänner eller blir påkomna att haft fel så blir det medial hetsjakt på dem vilket knappast uppmuntrar andra att vara öppnare) och det gör att vi idag har en samling partier i riksdagen som målat in sig i ett hörn och därmed inte kan erkänna att de bidragit till att dagens situation är ohållbar.

    Det här gäller inte bara invandringspolitiken utan även sysselsättningspolitiken (det är en död idé utan framtid eftersom de typiska industrijobben helt enkelt inte finns längre, men ingen kan erkänna det öppet), försäkringskassan (båda blocken driver ungefär samma katastrofala politik), vård, skola etc etc etc. Det finns ingen ideologi längre, inga idéer, bara ett frenetiskt försök att inte bli sittande med svarte-petter när spelet är slut. Samma parti i oppositionsställning kritiserar sittande partiet för en politik de själva skulle föra om de satt i regeringsställning. Det handlar inte längre om politik eller ideologi, det handlar om att vara de som har makten för att vara de som har makten. Medlen har blivit meningen med politik, målet har sedan länge tappats bort.

    Så är SD bättre eller sämre? Tja. Vete fan. Vad jag sett så har Hr Åkesson mfl blivit väldigt bra att smälta in, precis som du konstaterar. De kör samma sorts lättsmält populism, de fokusera på sina huvudfrågor och andra saker, som tex utförsäkringen som du nämner, gömmer man i kulisserna. Precis som alla andra partier. Populism och slagord.

    Jag tror också att SD har potential att få ett väldigt stort stöd i nästa val helt enkelt för att de fortfarande spelar på att vara underdogs. Det kan de nog komma undan med i nåt val till eller två, men sen blir de bara ännu ett grått parti i mängden, snyggt inrättat i ledet av kavajklädda personer som de flesta inte tar riktigt på allvar längre. Precis som Miljöpartiet som en gång i tiden var utstickarna som med sina hemfärgade stickade koftor och biodynamiskt odlade morötter var KONSTIGA, men som ”skärpte till sig” för att komma in i riksdagen och idag är lika slipade och designade som alla andra partier. Vi har sett lite samma förändring av SD där den råa, rakade skinnskallen ersatts av välpolerad kostym och ordnad frisyr för att bättre gå hem i stugorna.

    Jag tror att vi kommer få se lite samma förändring som i Danmark där SD egentligen inte blir det invandrarfientliga inslaget i riksdagen utan där närvaron av SD blir orsaken till att invandrarfientliga tankar över lag blir rumsrena och där det mer eller mindre kommer tas upp av alla partier vad det lider. Se bara på tex Fp som redan influerats starkt av samma tankegångar. Lite som miljö och feminism innan, det assimileras av övriga partier till den grad att ämnena inte längre blir en hävstång för ursprungspartierna utan accepteras som main stream så att frågorna förlorar sin udd och de partier som förde upp ämnena tappar sin särart och måste bredda sig till en tråkig smet som flyter ihop med alla andras smet.

    Populism går hem. När alla partier satsar på den stora väljargruppen i mainstreamfåran och försöker ha lite för alla i sitt partiprogram (lite lagom formulerat för att inte riskera att stöta bort någon) för att maximera sin väljarpotential så blir ideologin och särarten lidande.

    Och här nånstans får jag erkänna att det här blev mycket längre än jag tänkt mig och jag ska gå och lägga mig. Gonatt och förlåt att jag råkade bre ut mig lite i ditt stackars kommentarsfält. ;)

    • Camilla
      29 augusti, 2011

      Hörru, här får man mer än gärna bre ut sig. Det tycker jag om. Det vore meningslöst att blogga om folk inte skrev vad de tycker, långt eller kort. Medhållande eller inte osv :)

      Är mycket benägen att hålla med dig i mycket av det du skrev. Och SD kommer att bli intressant att följa och än mer intressant kommer det att bli att se hur våra andra partier kommer att agera framöver.

    • Oskar T
      29 augusti, 2011

      Jag håller med om ovanstående i ganska stor utsträckning. Dock anser jag att det är orättvist att beteckna danska partier som ”invandrarfientliga”. Visst har många invandrare fått det tuffare i Danmark sedan den politiska omsvängningen, men deras arbetslöshet är numera betydligt lägre än i Sverige och unga kvinnor med invandrarbakgrund som tidigare ofta blev bortgifta är nu bland de bäst utbildade. Jag skulle välkomna en liknande utveckling i Sverige, förhoppningsvis också med lärdom från danska misstag.

  19. janrume
    29 augusti, 2011

    Ja detta är verkligen inte koden till att minska stödet för SD :(

    http://janrumes.wordpress.com/2011/08/29/mordbrandsforsok-mot-sverigedemokrat/

  20. Oskar T
    31 augusti, 2011

    Camilla: Känner du förresten till att den här politiska koden aktivt motarbetas av Expo? http://jonathanleman.blogspot.com/2011/06/hanif-bali-staller-upp-pa-sds.html

  21. Camilla
    31 augusti, 2011

    Jag tolkar det inte riktigt på samma sätt. Leman reagerar på att en moderat riksdagsman öppet applåderar SD:s politik i någon fråga- han ger dem alltså öppet stöd- Hanif har bortsett från det faktum att man inom SD valt att inta en islamhatisk strategi samt skuldbeläggning av invandrare kontra svenskar födda i Sverige. Jag säger att man ska lyssna på varje person som väljer SD och verkligen ta till sig vad de oroar sig för alt vill förändra men samtidigt göra de uppmärksamma på vad SD egentligen vill uppnå. För som jag skrev i inlägget så är det många som har fallit för pratet om Folkhemmet, rovdjursfrågan, försvaret osv. De struntar precis som Leman skriver i invandringen, för man har blivit mer toleranta. Men som sagt, det finns ett stort missnöje bland människor och så länge man inte tar tag u detta kommer dessa röster hamna i ett parti som enbart vill driva sin islamofobiska agenda.

    De skiter i resten och man ska kanske fråga sig, när bestämde sig Åkesson med vänner att SD helt plötsligt skulle frångå att vara ifrågasättande mot politiska beslut som gällde invandringen för att som nu driva en farlig hets mot muslimer.

  22. Oskar T
    31 augusti, 2011

    Den tolkningen finner jag inget stöd för i texten. Hanif Bali har inte kommenterat SD:s politik över huvud taget, han har skrivit till Erik Almqvist att han instämt i ett PI-inlägg som framhäver ett växande missnöje som förklaring till SD:s framgång. Till skillnad från Leman, och i likhet med dig, anser Bali alltså inte att SD-väljare är obotliga rasister. Enligt Expos valanalys: ”De röstar inte på Sverigedemokraterna trots partiets islamofobi och rasism, utan på grund av den.”

    • Camilla
      31 augusti, 2011

      Okej, det var en miss av mig att inte läsa vad Hanif hade skrivit. Vilket jag borde ha gjort.

      Jag är övertygad om att det är majoriteten missnöjesröstare som hjälpt SD in i riksdagen. Sen utan att vara ägare av någon fin akademisk utbildning så är min enkla tolkning som så att sanningen ligger mitt emellan Lemans och min. En blandning.

      Det som är viktigt för mig och som jag tror är en bättre lösning än den vi ser strömma från politiker idag när det gäller hur man ska hantera den växande islamofobin är att man lyssnar och absolut inte säger åt någon att ”din åsikt räknas inte” Effekten blir den motsatta. Vi ökar bara klyftan. Och vem vinner på det?

      Man måste absolut kunna säga till SD att ja, här gjorde ni något bra eller detta stämmer faktiskt. Gör man inte det så blir ju särbehandlingen uppenbar och allt snack om demokratiska spelegler faller, och deras stöd ökar.

Kommentera

Information

This entry was posted on 25 augusti, 2011 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 104 andra följare

