Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Jag hade mördaren som ”vän” på FB, och många med mig.

Det är en sorgens dag. Jag vaknade till siffror 80 döda på Utöya i Norge och en bild på mördaren Anders Behring Breivik. Jag låg i morse och funderade på vad jag skulle skriva om, men jag kände att jag hade inget att tillföra. Sorgen och vanmakten kände och känner vi nog allesammans och det är så svårt att sätta ord på. Men när jag ser bilden på mördaren så vände sig hela magen ut och in. Chocken av att känna igen honom fick mig att vilja spy. På ren svenska, simple as that.

Jag vet inte hur långt detta inlägg kommer att bli, jag vet inte heller hur välskrivet det kommer att bli. Men jag måste få skriva av mig och ha i åtanke att det är mina egna ord, mina egna analyser och mina egna känslor. Jag är ingen expert.

För oss som blivit berörda av gårdagens hemska terrordåd, för det är vad det är så är det svårt att förstå. Jag tror att många hade hoppats på att det skulle ha varit en känd extrem terrororganisation, inte (vad det verkar som) en blond ung norsk kille. Hur kan en enskild person göra något så vansinnigt? Vad får en kille som honom att göra detta? Tiden kommer kanske att visa att han inte agerat ensam, men han var ensam om att kallblodigt mörda minst 87 människor.

Jag vet inte. Men jag vet att jag kan förstå hur en kille som Anders Behring Breivik får sitt hat uppeldat. Även om det inte är den ensamma förklaringen.

Många som läser min blogg vet att jag för flera år sedan gick med i SD. Inte för att jag är nationalist eller är livrädd för muslimer. Det fanns två skäl, det ena var ren och skär nyfikenhet så jag redan skrivit om tillräckligt men också för att jag var intresserad av att se hur vår demokrati fungerade. Kortfattat: Jag fick nog ganska snabbt, inte för att resten av världen hatade mig utan pga. allt det hat som slog emot mig från personer som ser SD som Guds lösning på alla världsproblem. Jag har aldrig förr mött så starkt hat.

Igår fick jag höra på FB att jag var en terroristkramare som älskar muslimer då jag påpekade det faktum att detta hemska dåd inte alls behöver vara utfört av tokiga islamister. Det kan komma inifrån. Jag trodde ärligt inte egentligen att jag skulle ha rätt, men tyvärr så hade jag ju det. Hatet spred sig snabbt på internet bland sk nationalister. Nu skulle Islam raderas ut, och alla som inte förstod faran med islam var landsförrädare och iq-befriade galningar. Jojo, jag undrar om dessa personer känner sig dumma idag eller om de känner riktigt korkade.

Man ska akta sig för att ta saker för givet när man börjar sina hatkampanjer.

För att återgå till Anders Breivik. En dag så fick jag en vänförfrågan på Facebook från honom. Var inget märkligt med det, för saken är den att när jag var med i SD så vart man som en magnet för alla som kallar sig nationalister. Både hobbynationalisterna och de mer extrema. Det var tack vare dessa människor som jag blev mer och mer avståndstagande till ett parti som SD. Jisses vilken maskin av hatpropaganda som sköljde genom mitt flöde på FB. Det var youtubeklipp på massakrerade människor, uppmaningar om att alla “jävla svartskallar” skulle ut ur landet och otroligt mycket mer bedrövliga saker.

Jag reagerade med att backa, för mig är hat inget alternativ. Men för många andra, människor som av olika anledningar är svaga eller mår dåligt så blir det något stärkande. Man eggar varandra till att tro att alla socialdemokrater är skyldiga till allt det hemska som vi kommer att få uppleva, det är deras fel att invandrarkillar mördar och våldtar (men man glömmer att prata om de svenska som gjort likadant) Det är Mona Sahlins fel att vi i Sverige år 2020 kommer att tvingas bära burka och leva efter sharialagar. Bara för att nämna något exempel.

Jag säger inte att det är fel att ha åsikter om invandringen eller protestera mot att det finns de som faktiskt tyvärr vill att Sverige ska tillåta muslimer att ha en annan sorts domstol och lagar. Jag säger inte att det är okej med pip-öppna gränser utan kontroller osv., men jag tar starkt avstånd från hur man agerar.

Hat föder bara hat.

Jag tror inte att den grupp hetlevrade sk nationalister som driver dessa frågor på speciellt FB och andra forum på nätet i SD:s namn inser konsekvenserna.

Anders Breivik är en av dem.

På Facebook sa Anders aldrig något i princip. En mycket tystlåten kille, men han gav mig en olustkänsla just därför. Jag följde honom under en tid, för jag ville försöka att få koll på om han var en det han utgav sig för att vara eller om han var en “spion”. Ni förstår, när man är med i SD måste man sätta på sig den paranoida hatten, man lär sig att vara säker på att i varje hörn lurar en fiende. Det är en sekt från början till slut. Inte konstigt att jag hamnat i onåd hos våra lokala högerextremister kan jag ju säga. Jag är ju en landsförrädare. Detta bli man när man faktiskt öppnar ögonen och vågar påtala att även socialdemokrater, vänsterpartister och alla andra partier utöver SD faktiskt kan ha rätt.

Det är många med mig, både svenska, Norska, Danska och andra europeiska personer som haft denna person som vän på FB. Undrar om de känner likadant som mig?

Nu låter det säkert som om jag anser att Sverigedemokrater är idioter. Det är de inte. Men, i denna grupp finns det också extremister, precis som i vänsterleden och de absoluta högerextrema. Det är dessa som hörs och syns tyvärr. Det är dessa som personer som Anders Breivik får sitt hat godkänt ifrån och så tror han att han gjort hela Norge och den nationalistiska rörelsen en stor tjänst genom att spränga en bomb och mörda över 80 ungdomar som är socialdemokrater.

Ja, kanske är det en eller två som hejar på honom idag. Men det är fler av dem som han tror att han ska få en guldstjärna hos som hatar honom. Han har genom sitt dåd förstört otroligt mycket.

En Sverigedemokrat må se djävulen i allt som har med islam att göra, men de är inga mördare. De är fredliga människor som tyvärr inte tänker på effekten deras propaganda får hos instabila personer som Anders Breivik.

Varför nämner jag SD hela tiden?

Det ska poängteras att de flesta som är extrema nationalister egentligen hör hemma i andra partier, dessa anser att SD faktiskt är förrädare och inga sanna nationalister. De anklagas även för att vara ena riktiga mesproppar. Men, de vet också att SD är deras enda riktiga kanal för att få ut sitt hat till resten av Sverige. Så självklart så fixar de ett medlemskort i partiet och kör för fullt.

Men SD är faktiskt helt ointressanta, det är nätverket runt människor som engagerar sig i ett sånt parti som man ska ta sig en titt på.

Alla människor som är kritiska till olika saker som rör invandringen måste vakna upp. Inse vad deras malande om faror och hat kan leda till. Även om ingen velat bidra med bensin till detta hemska dåd i Norge så har man faktiskt gjort det. Och det finns fler människor som sitter där ute och söker anledningar till att få rättfärdiga sina handlingar genom att kunna referera till vad “andra” sagt och skrivit på framförallt nätet.

Två saker har vi fått lära oss sen i går eftermiddag.

Ett: Extremister finns bland alla grupper. Alla är minst lika farliga.

Två: Hat föder hat, var aldrig delaktig i att sprida det om du inte är beredd att dela konsekvenserna

Alla problem som finns i världen ser vi olika på- det måste vi acceptera.

Däremot så ligger det nu ett stort ansvar på många personer i maktställning att ta sitt ansvar (ni vet vilka ni är) att se till att stoppa spridningen av hatpropaganda. Ansvarsfulla diskussioner.

Vill verkligen någon, ens ni som hatar mig över allt annat och tillhör den högerextrema sidan att dåd av denna kaliber ska ske? Jag tror att alla inser att detta aldrig kan gynna någon.

Däremot är jag så tacksam över att alla invandrare och muslimer i Norge och resten av Europa inte behöver “gömma” sig för den hatvåg som skulle ha kommit om det varit ett islamistiskt terrordåd. Därmed inte sagt att vi aldrig mer får uppleva det. Tyvärr är vår värld havererad pga. allt jävla vansinniga hatande.

Om alla testade att acceptera varandra och backa lite på sånt man vet stör andra, för fredens skull, tror jag att vi alla skulle ha det bättre.

Nu ska jag fortsätta att må illa över att jag har haft den värsta mördaren på länge på min vänlista. Detta skäms jag för. Jag skäms.

 En blogg värd att läsa om det tragiska som skett är: http://outad.blogspot.com/2011/07/fler-80-doda-och-en-miljon-fragor.html

145 comments on “Jag hade mördaren som ”vän” på FB, och många med mig.

  1. Ergo
    23 juli, 2011

    Väldigt nyanserat. Tack.

    Det är hatet som leder till våld och i förlängningen de miljöer som fostrar hatet. Den sortens miljöer kan uppstå på många ställen och med många slogans påmålade på banderollen för att legitimera det.

  2. Camilla
    23 juli, 2011

    Absolut. Det är därför det är så viktigt att alla rannsakar sig själva.

    • Einar
      23 juli, 2011

      Hej Camilla denna frågan har inte mycket med ditt blogg inlägg att göra. Men om jag nu får veta en sak så undrar jag om du kan berätta för mig i vilka förorter du har bott i i Sverige.

      Tack på förhand

  3. Ergo
    23 juli, 2011

    En komisk detalj var, i alla fall för mig, Kent Ekeroths twitter om dådet. Snabbt hoppade han på islamisttåget. Istället för att be om ursäkt när sanningen uppdagades så:

    ”97% av alla offer i terror kom genom muslimskt motiverat våld. Därför inte konstigt om man trodde så även nu.”

    Förutom felaktigheten i statistiken ser jag inte problem med att bara säga ”Ursäkta, jag hade fel”… men så lever jag nog i en drömvärld.

    • Danne
      23 juli, 2011

      Varför är det fel att spekulera om islamistiskt våld menar du?

      • Ergo
        23 juli, 2011

        Varför kan du inte läsa vad jag skrev istället för vad du ville läsa?

        Ekeroths första twitter löd, aprox. ”Nu kan vi ju gissa vilka som gjort det här?” och sen ”Jag ska inte kalla er islamofober…”. Istället för att bara säga ”Jag hade fel” sedan så påbörjade han en många inlägg lång tirad som handlade om att han egentligen inte sagt något om Islam.

        Min respekt för Ekeroth hade varit mycket högre om han bara erkänt sitt fel och gått vidare. Att man diskuterar muslimskt våld har jag inget problem med, men inte när det bara handlar om rena spekulationer baserade på inkorrekt statistik. I det här fallet var jag konsekvent av åsikten att man borde avhållit sig från några spekulationer om vem som stod bakom innan det fanns ett enda halmstrå till fakta att hålla sig i.

      • Kim Amík
        23 juli, 2011

        Det är inte fel för enskilda individer att spekulera om islamistiskt våld. Jag är säker på att majoriteten av muslimerna i Sverige och Norge trodde att det var islamister också. Det är fel för offentliga personer att göra det innan fakta är presenterat. Och felet här är ju att Ekeroth, efter att ha uttalat sig och haft fel, inte bara kunde be om ursäkt för hans fördomar utan istället försöker rättsfärdiga dem. Han beter sig som en svensk journalist. Så fort ordet ”BOMB” flög fram i etern så började media prata om ‘muslimer’, och så fort ordet ”BLOND” kom så började media prata om extremhögern, istället för att bara invänta fakta.

        • Kaljander
          23 juli, 2011

          Här är en fördom om Ekeroth. Han hoppas på inget annat än flera dåd i Islams namn så att han kan få sin inneboende värld bekräftad och han gör allt han kan för att själv bekräfta den inför andra, även genom att sprida obekräftade rykten. Det har hänt förr och tydligen har han inte lärt sig sin läxa (eller så är han helt enkelt totalt arrogant inför sanningen). Han tar inte ansvar och borde inte sitta i maktposition.

          • pedatte
            23 juli, 2011

            här om dagen var det en nyhet om att dom flesta terrordåden i europa inte alls utförs av muslimer. Inte heller högerextrema utan av vänsterextrema. Det är den gruppen jag tillhör (fast jag är ganska snäll). Dom allra flesta terrorbrott var begångna i grekland av just vänstern eller anarkister. Hade man gått efter något som helst kött på benen så hade man väl misstänkt något sådant istället för muslimer. Jag tänkte mig ingen nationalist för det kändes som att det borde varit fler invandrare bland offren då. Jag misstänkte just snarare någon besviken kommunist eller liknande men framför allt tycker jag man ska låta bli att spekulera offentligt. Det är respektlöst mot alla inblandade och det finns ingen mening med att skjuta i mörker. och jag tycker också man borde begränsa sitt ego genom att försöka vinna billiga politiska poänger. Jag tyckte det här var välskrivet och jag ska nu rannsaka mig själv och försöka bättra mig och sprida mer kärlek. Jag är ingen SD-vän, absolut inte. Men det får inte bli så att detta hindrar folk från att uttrycka sig. Det är bra med diskussioner, det är jag övertygad om.

            Mycket kärlek till er alla medmänniskor

            • karna
              23 juli, 2011

              jäkligr bra skrivet. tyvärr finns det inte många som du?, hur många bortgår från sitt ego, försöker vinna billiga politiska poänger? man måste kunna prata om de rädslor som folk känner, ingen är SD-vän egentligen,är jag helst säker på, så länge man inte är nazist. det är bara osäkerhet, rädsla, och så händer något sånt här. fan alltså.

  4. Vonkis
    23 juli, 2011

    Bra skrivet. Hat föder verkligen hat.
    Skrev inatt att vi inte kan dra alla högerextrema eller främlingsfientliga över samma kam som gärningsmannen i Norge, lika lite som vi hade kunnat dra alla muslimer över samma kam om det hade visat sig att det var en muslim som var skyldig.

    Hat föder hat. Nu är det dags att överösa världen med kärlek.

    • ronny
      23 juli, 2011

      helt rätt mänskligheten behöver kärlek och åter kärlek och sedan är det dax att alla rika länder delar med sig av sitt välstånd då först får vi en bättre värd.

  5. Björn Nilsson
    23 juli, 2011

    Tack Camilla, för intressant och tänkvärd läsning. Det fick bli ett hedersomnämnande.

    http://outad.blogspot.com/2011/07/fler-80-doda-och-en-miljon-fragor.html

  6. Helena
    23 juli, 2011

    Du verkar vara en splittrad person. Gå i dig själv, innan du sprider mer hat här.
    Medier basunerade ut i går att en terroristgrupp har tagit på sig dådet och således trodde folk att det var sanningen, så de spekulationer, som nyheten satt i gång är helt normal!
    Jag fördömer våldet och masshetsen såväl mot muslimer som SD!
    Om du vill granska mig, är du välkommen. Jag är en vanlig invandrarkvinna, som bemöter dig gärna för en diskussion. Jag är varken rasist eller annat, men dina kommentarer påvisar, att du vill gärna lyfta upp oss SD anhängare som farliga.
    Sorgligt!

    • Camilla
      23 juli, 2011

      Sorgligt att du inte kan läsa innantill, men du bevisar ju min poäng. Det tackar jag för åtminstone @helena

      • Nülle
        23 juli, 2011

        ”Att du inte kan läsa innantill”? – Svarar man så spydigt skall man kanske inte orda så mycket om att ”inte sprida hat”? Din i övrigt försonande ton riskerar då att uppfattas som skenhelig.

        Förklara vad du menar istället, eller vad du tycker Helena missuppfattat, mer exakt.

        • Camilla
          23 juli, 2011

          Vart står det i min text att jag hatar SD:are? Jag tar dem faktiskt i försvar. Det står klart och tydligt. Vilket man ser om man läser innantill

          • Dusan Kahan
            23 juli, 2011

            Nej Helena, invandrarkvinnan har alldeles rätt. Du äter kakan och har den kvar. Du attackerar SD och försvarar dem. Därför är det oklart var det egentliga syftet med din artikeln är. Att hat väcker hat vet alla och det räckte att skriva det och sätta punkt på diskussionen.

            • Mange
              23 juli, 2011

              Jag tror du, @dusan kahan och @helena har missuppfattat syften med att skriva texter. Att du inte kan se att sanningen inte alltid är svart eller vitt är nog en av anledningarna till att du inte kn ta till dig nyanserade budskap.

              F.ö. vad har ”jag är en invandrarkvinna” för relevans till något? Är det ett försvar till något?

  7. Anders
    23 juli, 2011

    Väldigt intressant, men ett par frågor: När var detta? Var det du som tog bort honom, eller försvann han när han raderade sin gamla FB-profil?
    Om det är det senare så var det säkert när han bestämde sig för att ta till handling, det vore intressant att höra när det var – veckor sedan? månader? före årsskiftet?

    • Ergo
      23 juli, 2011

      Jag kom åt hans Facebookprofil, eller i alla fall den som det i allmänhet länkades till, för några timmar sen, så den är troligen borttagen av Facebook relativt nyligen.

      Hans twitterkonto är skapat 19:e juli med endast ett, väldigt politiskt, inlägg. Troligen är det skapat för att folk ska förstå hans ”budskap” eller vad han nu vill sprida med sitt vansinnesdåd. Från vad jag såg av hans Facebookprofil kändes den friserad i samma anda.

      • Anders
        23 juli, 2011

        Den FB-profil som han hade när han var ”vän” med Camilla måste vara den gamla som han sen raderade. Den som låg uppe under dådet har han skapat för en månad sedan(ungefär samtidigt med twitterkontot) i syfte att förse eftervärlden med en bra bild av sig själv.
        Därför undrade jag om när den gamla försvann.
        En annan fråga, vad hade han för bild då?

  8. Camilla
    23 juli, 2011

    Tack för det omnämnandet Björn! Läste vad du har skrivit på din blogg och det var väldigt läsvärt. Ska länka till dig strax.

    @Anders: Det var jag som tog bort honom. Jag rensade bort väldigt många märkliga individer som bara spred budskap jag inte ville ta del av. Så tyvärr kan jag inte bidra med någon info om när han bestämde sig för att skrida till verket.

    Men jag tror detta har varit noga planerat under lång tid. han har vetet när han skulle slå till. Men jag kan ju ha fel.

    Ps! Tack även till Vonkis och Ergo.

    • Björn Nilsson
      23 juli, 2011

      Tack själv. Jag tyckte du var läsvärd… och internet håller med mig. Roade mig med att ta fram bit.ly-statistiken på länken hit efter att ha twittrat dig, och du nämns i sisådär ett hundratal tweets ;)

      Det där med att vara dubbel, vilket du anklags för ovan…

      … I de här sammanhangen är det de tvärsäkra människorna som skrämmer mig.

      Stay awesome.

  9. Elisabet
    23 juli, 2011

    Bra. Starkt, modigt, intressant. Och ett bekräftande av funderingar.

    • Camilla
      23 juli, 2011

      Tack Elisabeth. Men så speciellt modigt är det inte, det handlar mer om att vi alla måste tänka till och vi alla måste bli medvetna om att minsta fjärilsvingsrörelse kan starta en lavin.

      Det som skett i Norge är så fasansfullt.

      • Elisabet
        24 juli, 2011

        Sant.

  10. Jocke
    23 juli, 2011

    Är detta verkligen sant? Fått en vänförfrågan på FB av massmördaren? Låter MYCKET uppdiktat!

    • Camilla
      23 juli, 2011

      Jo men självfallet så har jag hittat på allt- självfallet… *ironi*

  11. Patrik
    23 juli, 2011

    Hej! Intressant text, är intresserad av att publicera den på Newsmill. Kan du mejla mig?

    • Camilla
      23 juli, 2011

      Jag har mejalt dig..Hoppas det kom fram.

  12. Pingback: Enligt Min Humla » Hat föder klyftor föder hat

  13. Betty
    23 juli, 2011

    Camilla!

    Oavsett ”vänskap” eller icke ”vänskap” med mördaren så tar jag till mig dina ord och är ännu mer övertygad om att alla är vi människor på en och samma jord. Spelar ingen roll vilken religion vi tillhör, vi är fortfarande människor av kött och blod och tillhörandes ett och samma universum.
    Majoriteten av alla människor på vår jord är goda.
    Några få procent är sjuka och använder sig av sin tro som en ursäkt till att få skada andra människor!

    ”Ingen människa är ond från födseln”

  14. Camillaamilla
    23 juli, 2011

    Betty! Stort tack för dom orden, för det är just precis så det är.

  15. Pingback: Dagen efter över 90 döda… « PeoWagstrom's Weblog

  16. senex
    23 juli, 2011

    Nej Betty, jag tror inte det. Redan från födelsen är människan lika ond som god. Är det inte så att många barn blir förstörda tidigt i livet? Varifrån har Du fått den åsikten att det inte spelar någon roll vilken religion vi bekänner oss till?

    • WK
      23 juli, 2011

      Senex…

      Betty skrev ”ingen människa är ond från födseln” Det behöver väl inte betyda att man är god (det finns väl gråzoner?). Människan föds som ett blankt papper redo att påverkas och sen kan det bli så att man blir mer eller mindre god. Mer eller mindre ond. Hon skrev också

      Religion spelar ingen roll, det är utövaren som gör det. En galning är en galning vare sig han är muslim eller kristen och kommer att tolka sin guds ord som han ”vill” (som han lärt sig att göra).

    • Betty
      24 juli, 2011

      Du svarar ju på frågan själv senex! Det är vår uppväxt som gör oss onda eller goda. Har jag onda människor omkring mig så lär jag mig av dom, men har jag nån som bryr sig om mig så lär jag mig av den.
      Jag tror inte att det är religionen som sådan som styr hur vi blir. Det är människan.

  17. Jeppe
    23 juli, 2011

    ”Alla människor som är kritiska till olika saker som rör invandringen måste vakna upp. Inse vad deras malande om faror och hat kan leda till.”

    Nu tänker du inte, om inte invandrare hade vält in till skandinaviska länder så hade vi varken haft så hög invandrarbrottslighet (mord, våldtäckt, stöld, misshandel osv) och vi hade även inte haft gårdagens idiotdåd.

    Det är den höga invandringen som SKAPAR hatet, det är INTE kritiken mot invandringen som skapar hatet……

    • Luciana Söderman
      23 juli, 2011

      Du har faktiskt Fel om oss invandrare

  18. Dragan Klaric
    23 juli, 2011

    Som vanligt ett sansat och välformulerat inlägg från dig Camilla. Ja du bröderna Ekeroth kommer förr eller senare att sänka SD till botten. Deras personliga agenda har sått sitt hatfyllda frö inom SD och det är många som har drabbats av detta hat.

    Det som har hänt i Norge är en tragedi och vi borde sörja med våra bröder och systrar i Norge och inte kasta en massa skit omkring oss. Tänk på de familjer som nu mist en anhörig och aldrig mer kommer att få återse dem.

  19. Pingback: Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Archive » Den 23 juli 2011

  20. Hazza
    23 juli, 2011

    Varför blandar du in SD i det hela? Din logisk är lägre än GM i Oslos idé att kunna spränga bort Islam genom att angripa det Norska samhället.

  21. Pingback: Utøya, Oslo och var du och jag befinner oss i allt detta at IT-mamman

  22. Bo Ingelsson
    23 juli, 2011

    Tack Camilla!En fantastisk,mänsklig läsning.Vi accepterar inte våld och rasism.Punto e basta.

  23. mariavknorr
    23 juli, 2011

    Mycket bra och informativt skrivet, samt det skvallrar om ödmjukhet!

  24. WK
    23 juli, 2011

    Det är synd att inte alla läser (och registrerar det de läser) innan de slänger ur sig kommentarer. Tänkvärd text Camilla.

  25. Pingback: ……. | vardagenvar

  26. Gunilla
    23 juli, 2011

    Hans facebookkonto startades ju så sent som den 19 juli..?

    • Facebook stengte den tidligere kontoen hans, på grunn av de tingene han postet der.

      • Gunilla
        23 juli, 2011

        Ok. Tack för svaret.

        • Anders
          23 juli, 2011

          Av allt att döma stängde han det tidigare kontot själv för att lämna plats för en stagead fb-sida där han försåg pressen med de bilder och den image han ville ha efter dådet.

          • Christer
            23 juli, 2011

            Men fb-siden har ingenting om politikk. Hvorfor postet han ikke noe slags manifest?

  27. Kim
    23 juli, 2011

    Han beskriver sig själv som antirasist, pro-Israel och är verkligen att betrakta som en sionist. Snälla förväxla inte detta med skandinavisk nationalism, ty det är att förvränga sanningen.

    Källa: Han själv på http://www.document.no/anders-behring-breivik/
    (sidan kan inte visas emellanåt pga överbelastning)

  28. Anders
    23 juli, 2011

    Som jag skrev innan, Camilla talar väl om hans tidigare närvaro på facebook. Den profil han raderade.

    Därför tjatar jag lite. Camilla, kan du inte berätta om hur den såg ut, vilka bilder hade han valt där, vad gillade han osv? Minns du det?

  29. Luciana Söderman
    23 juli, 2011

    Jag som invandrare har och fritidspolitiken har Brev drabade av sd Skandalen med nätregister med min namn på deras lista utan att märka som var onda människor ongring mig som jag trodd att de var goda, som vanling är jag är naiv personer,Som tro på människor goda sida Men det vissa sig att . att de vill Skada mig.
    Men jag kan hoppas eller tro på människor goda sida , Man vill inte tro att alla är onda .Men nu med mina enfarenheter Som politiken och människor,Som kan jag int lita på många som kommer nära mig Den som Sd gjörde mot mig Var bara enfarenheter att hålla mig vaken, Men Saningen måster komma fråm .

  30. Pingback: Meningen med våldet « Martins Blogg

  31. adam
    23 juli, 2011

    Vi tackar sionismen för det här. Tack tack :/

    • Luciana Söderman
      23 juli, 2011

      Jag har alltdrig varit före Sverigedemokrat Jag hota de de hade gjörde mig mycket illa och jag ska sätta dit de för fortal Jag har alla bevis. for vad de har gjöde med mig documentera

  32. adam
    23 juli, 2011

    Han är väldigt lik Kent sion Ekeroth i sin retorik och i sitt ”logiska tänkande”. Far åt helvete SD

  33. Pingback: Intervju med lidköpingsbo i Oslo | Röda Lidköping

  34. Camilla
    23 juli, 2011

    Oj.. aldrig kunde jag väl tro i morse att det jag skulle skriva om skulle väcka sånt intresse. Över 14.000 besökare redan. Det glädjer mig, för jag tror att de flesta som läst tycker som alla ni som kommenterat på ett bra sätt. och det är det som är meningen. Att vi ska tänka till, på vad vi själva gör och vilken effekt det får.

    Jag vill tacka er alla som tar er tid att läsa och kommentera. Jag ska försöka att svara alla under dagen. Jag har som policy att göra det, för tar nån sig tid att skriva en rad till mig så ska jag oxå ha tiden att besvara, om så bara med ett ”Tack”

    @Anders: Jag är säker på att det var hans första profil. Tydligen har han skapat en ny på senaste tiden. Hans profil var då väldigt intet-sägande egentligen. Man förstod att han var nationalist men sen var det inte så mycket mer. Han var ”vän” med kända och okända namn i många länder, men skrev sällan något som jag reagerade på. Det hela är egentligen inget märkvärdigt, många lägger till folk som de tror har samma åsikter fullt ut. Den stora skillnaden här är att denna kille visade sig vara en fullkommlig galning.

  35. Sara S
    23 juli, 2011

    Bra inlägg. Jag har aldrig sympatiserat med Sverigedemokraterna då jag står till vänster. Men det är framförallt inte partiet (som det framstår på ytan iaf) som sådant som väckt starka obehagskänslor hos mig (även om jag är livrädd för en del företrädare som Kent Ekeroth), utan den stora svans av demagoger och hatpredikanter som finns bakom själva partiet, under ytan. Ett forum som gör mig mörkrädd är Flashbacks politikforu m, i omröstningar där får SD egen majoritet. Det är mycket just på internet som Sverigedemokraterna synts och tillvuxit. Men tonen på dessa fora är oerhört hatisk och obehaglig, världsbilden är konsekvent svartvit och SD är de goda medan ”musslorna” (muslimerna) och ”PK” (alla som inte tycker som SD) är de onda.

    Bilden man får är att SD representerar en liten utsatt minoritet, som ”egentligen” är en majoritet (de flesta tycker som SD, ”men det får man ju inte säga i det här landet”) som omges av fiender på alla håll och kanter. På dagis finns det onda genushäxor som vill förtrolla pojkarna till att bli flickor i rosa klänning. I förorterna förbereder muslimerna sitt erövringskrig och snart kommer alla påtvingas dhimmi-skatter och kvinnorna burkor. I riksdagen sitter landsförrädare, på universiteten härskar lömska ”kulturmarxister” och medierna ljuger systematiskt för att undanhålla den stora SANNINGEN (det som SD-tycker). Allt är lögn, förutom det som står i SD-kuriren och på Politiskt Inkorrekt.

  36. Anonym
    23 juli, 2011

    Intressant skrivet. Kan dock hålla med om att inlägget är splittrat skrivet. Men det du avslutar med.. Du ska fortsätta att må illa..

    Jag tycker inte man ska behöva skämmas för de vänner man plockar upp. Nå för att du säger att du varit med i SD för din nyfikenhets skull etc, och att det pga dessa människor fått dig att inse vart hat leder..

    Man kanske inte alltid kan veta att en människa ens i sin omgivning ska ta till så drastiska metoder som denna kille? Så varför skämmas? Det finns inget att skämmas över så länge man inte känt till saken.

    Har man känt till och låtit det passera då kan man skämmas, men inte förr. Ibland får man insikt även av sina misstag och man måste tillåtas göra dem så är det. Hur allvarliga de än är.

  37. Kristoffer
    23 juli, 2011

    En kort kommentar bara: Du behöver inte skämmas över att ha haft honom som vän på Facebook. Du visste inte vem han var eller vad han tänkte göra.

    Må illa över att ens granne mycket väl kan vara en massmördare kan man dock göra. Världen är oehört sjuk, och det hemskaste är att såna här våldsdåd händer varje vecka i vissa länder.

    • Camilla
      23 juli, 2011

      Jag var nog otydlig med slutklämmen, det inser jag. Jag skäms inte för att jag la till honom på FB. Herrejisses, det var väl ingen som kunde veta för flera år sen vad han skulle vara kapabel till.

      Det jag skäms för är mer att man på olika sätt bidragit och bidrar till att hat växer genom att man är oaktsam. Nu är jag iofs alltid ödmjuk gentemot mina medmänniskor, men ingen är felfri eller perfekt. Och när man blrjar tänka efter så kommer man på olika saker man sagt eller gjort som fått konsekvenser. Blir det mer rimligt?

  38. Camilla
    23 juli, 2011

    Ja, kanske är det på sätt och vis splittrat. Men som jag inledde med så är det inte en prosstext, utan min text. Skriven kl 7 på morgonen när man låter känslorna styra. Ärligt och inte genomarbetat för att passa alla.

    Jag är nöjd med texten på alla sätt och vis, och jag är än mer nöjd om det jag ville förmedla kommer fram. Vilket jag tror det gör.

  39. Pingback: Massmördaren Anders Breivik | gothbarbie's blog

  40. Nicklas Ingels
    23 juli, 2011

    Får man fråga varför du accepterade hans vänförfrågan, hade ni träffats RL någongång, har ni pratat med varandra eller är du en hoarder när det gäller att ha vänner på Facebook ?

    Anser att denna fråga kan vara minst lika intressant som varför man helt plötsligt går med SD bara för att man är fundersam på vad de pysslar med (Men det är väl iofs så man får fatta sin egen uppfattning av vad de är för en grupp)

    Enligt min mening är världen full av idioter, varje människa man möter har en möjlighet att motbevisa min hypotes men många gånger så misslyckas det, nu är det nog ganska så säkert att den dåre som gjorde det som nu har hänt i Norge är en bra mycket värre idiot och det är tragiskt, ofattbart och idiotiskt det som har hänt i Norge och det kommer att hända igen och på andra ställen och det är väl kanske det som är det värsta..

    Fundementalister, i vilken form de än kommer i är livsfarliga för att det är bara dom ”som har rätt” och sättet de arbetar på brukar bara sluta med att vanligt folk får lida

    Inte undra på att man tappar hoppet om mänskligheten, bit för bit

    • Camilla
      23 juli, 2011

      Svaret är väl väldigt enkelt, precis som allt för många gör så klickar man bara Ja utan att tänka mer på det. Sen brukar det visa sig rätt fort om det är nåt stolpskott eller inte.

      Sen var det inte riktigt så enkelt att jag ”bara gick med av nyfikenhet” Det fanns så klart skäl bakom det också, men jag känner att dra det återigen just idag kändes som bortkastad för de som skulle läsa det.

  41. Karin Arbsjö
    23 juli, 2011

    Hej Camilla, jag arbetar för Sveriges Radio och skulle vilja ställa några frågor till dig, skulle du kunna maila mig på karin.arbsjo@sverigesradio.se?

  42. SmallWorld
    23 juli, 2011

    ”Alla människor som är kritiska till olika saker som rör invandringen måste vakna upp. Inse vad deras malande om faror och hat kan leda till. Även om ingen velat bidra med bensin till detta hemska dåd i Norge så har man faktiskt gjort det.”

    -Man kan ikke legge lokk på innvandringsdebatten på grunn av at det finnes noen gærninger som tyr til ytterligheter. Det er nettopp på grunn av at det også blant innvandrere finnes gærninger som tyr til ytterligheter at tilsynelatende vanlige ”M. Svennsson og O. Nordmann” er skeptisk til innvadringen.
    Debatten rundt ekstremistene – uansett ideologi – må aldri legges død. Får de holde på i det stille får vi resultater som vi fikk i Norge i går.

    Når Jens Stoltenberg sier at tragedien skal gjøre samfunnet enda mer demokratisk og åpent, så tror jeg ikke at han mener at enkelte politiske tema skal legges lokk på.

  43. Pingback: Den ensamma galningen (eller: Människors rädsla för det välkända) | trollhare

  44. janrume
    23 juli, 2011

    Bra skrivet Camilla och tänkvärt.

  45. ”Om alla testade att acceptera varandra och backa lite på sånt man vet stör andra, för fredens skull, tror jag att vi alla skulle ha det bättre.”

    Ren och skär poesi….!!!

  46. Markus
    23 juli, 2011

    Jag tycker inte att du ska skämmas över att du har haft Anders Behring som vän på facebook. Du kunde inte veta att han skulle göra det han gjorde. Sedan finns det galna människor i alla partier, kanske en andel fler i sverigedemokraterna än andra dock. Själv är jag sverigedemokrat och kan inte se någon annat parti att rösta på. Upptäcker jag personer i partiet som jag inte samtycker med så undviker jag dom bara, så enkelt är det. De värsta extremisterna som fanns i partiet har ju lämnat för att gå med i nationaldemokraterna eller andra mindre grupper. Jag hatar inte människor på grund av vilken ras dom tillhör. Det jag vill uppnå med att stödja partiet är att stoppa invandringen därför att det inte gynnar landet vare sig ekonomiskt- eller kulturmässigt. Dock så är jag medveten om att vissa personer skulle klassa mig som rasist just för det jag skrev ovan. Min definition av en rasist är den som ogillar människor pga deras rastillhörighet.

  47. Bertil
    23 juli, 2011

    Tack Camilla! Det blev till slut välskrivet, nyanserat och tankeväckande. Du behöver inte längre känna skam; inte mer än vi alla kan känna över att vara människor, när sådana illdåd begås. Röster som din behövs i dessa tider. Kram!

  48. Johan Ahlander
    23 juli, 2011

    Jag är journalist på Reuters Nyhetsbyrå och om du känner för att dela med dig om det du vet om Anders Behring Breiviks kan du kontakta mig på stockholm.newsroom@reuters.com

    mvh
    Johan Ahlander

  49. Superhera
    23 juli, 2011

    Att läsa ditt inlägg väckte känslor i mig. Jag kan säga att mina föräldrar har utländsk bakgrund men jag har alltid kämpat för att passa in. Jag är snart färdig jurist och jag ser inte mig själv annorlunda i jämförelse med mina vänner. Trots det är jag det, annorlunda. Idag ser inte människor på mig på samma sätt känns det som. Jag känner mig på något sätt fast där mittemellan, jag kan varken stödja nationalister eller människor som inte försöker anpassa sig till samhället och inte försöka få samhället att bara anpassa sig efter de. Igår var jag inne och läste om bomddådet på brittiska sidor där det angavs att Alqaida stod bakom det- ja inte är det konstigt att terrorism = islam efter allt. Men det kan faktiskt hända ändå. Det handlar om människor som söker sig till något nytt och som de sedan blir alltför involverade i, därav i princip hjärntvättade efter ett tag i en grupp. Precis som muslimska män offrat sina egna döttrar kan faktiskt en europeisk man hälla frätande olja på sin fru, vilket har hänt. Ändå benämns det bara som hedersmord om det är en muslim som gör det. Är då bombdådet igår verkligen ett terrordåd? Eller är han, precis som en skandinavisk man som dödar sin fru i ett svarsjukedrama, bara psykiskt sjuk? Det finns många frågor men jag blev tårögd av att läsa om den här killen. Han hade kunnat ta en annan väg, en väg där man inte behöver fyllas med mer och mer hat. En väg där man istället försöker jobba för att ena folk. Jag är en person som varje dag försöker se saker ur allas perspektiv och min egen släkt med muslimsk bakgrund skulle aldrig kunna acceptera islamister. Muslimer är muslimer, extemister är extremister och det spelar ingen roll var de grundas. Det kan leda till samma hemska konsekvenser ändå. Att en sådan liten sak, en enda person, kan göra så mycket! Det är inte klokt! Men man vet inte vad man kan säga eller göra. Bara hoppas. Hoppas att alla extrema åsikter åt alla håll kan minskas i framtiden inom politiken… Det handlar inte om ett hot mot yttrandefriheten, det handlar om att sådana här saker som inte hade behövt hända, allt oftare händer. Jag blir fascinerad av ditt inlägg och att man har rätt att utforska, förstå och göra kloka val.

  50. Pingback: Terrorn i Norge: ytterligare en man gripen « Touched By Dreams

  51. Ole V (journalist)
    23 juli, 2011

    Hei, Camilla, jeg ser at du er blitt kontaktet av andre journalister. Bergens Tidende i Norge er også interessert i denne historien. Ta gjerne kontakt på webmaster@bt.no.

  52. Cornucopia
    23 juli, 2011

    Starkt.

  53. Johnny
    23 juli, 2011

    Rätt splittrat inlägg, vilket gör mig splittrad:) Det är nog därför det också är lätt för fria tolkningar från olika sidor, men kanske det som var tanken.

    I vilket fall känns detta som det viktigaste som fler borde testa: (oavsett ”sida”) ”Om alla testade att acceptera varandra och backa lite på sånt man vet stör andra.”

  54. Pingback: En kommentar angående händelserna i Norge | alda bergr

  55. Hanna Bard
    23 juli, 2011

    Jag är inte för SD och jag fördömer inte islam, men jag tycker att ditt inlägg var bra skrivet. Det hjälper inte att hata.

  56. Johnny
    23 juli, 2011

    Påstår inte att du ljuger nu, men det stämmer inte riktigt med detta..Men han kan ju ha haft flera Facebook-konton?

    ”På Facebook finns desto mer aktivitet. Allt är närmast att likna vid en stor karta med ledtrådar. Helt uppenbart riggat för den här dagen. Här finns inga vänner registrerade, antingen är de raderade, eller så är kontot nyregistrerat – den 17 juli.”

    http://emanuelkarlsten.se/07/om-hur-mordare-anvander-sociala-medier-for-att-kontrollera-omvarldsbilden/

    • Johnny
      23 juli, 2011

      Såg nu att han länkar hit i slutet av artikeln.. Mördaren kanske var medlem sedan tidigare men var ”aktiv” först den 17 juli?

    • Elisabet Q
      23 juli, 2011

      Johnny, längre upp i kommentarsfältet står beskrivit hur mödaren stängt ner (eller blivit avstängd) från tidigare FB-konto. Camilla hade dock redan tidigare avföljt honom. Hennes blogginlägg handlar alltså inte om det FB-konto som beskrivits i media.

      För övrigt mycket bra skrivet Camilla. Modigt.

      • Camilla
        23 juli, 2011

        Tack Elisabeth! Nu ser jag iofs inte något modigt i detta, det är bara mina egna tankar och känslor. Men, när man ser vidden av spridningen det har fått så inser jag ju så klart att det kommer att finnas de som nu anser att jag ska hatas mer än nånsin. Inte för att jag förstår varför, men det är ju så det funkar.

  57. Camilla
    23 juli, 2011

    Tusen Tusen Tack alla.. Ni är så kloka och fina, och jag är så glad att de allra värsta hat-kommentarerna inte hittat hit. Ingen nämd och ingen glömd..

    @Johnny: Om du läser om det där noga så hittar du säkert i nån text att hans nuvarande FB-sida är från 19 Juli. Den är skapad enbart för att profilera honom exakt så som han vill.

    • Ergo
      23 juli, 2011

      Samma sak med hans twitterkonto

  58. Who cares
    23 juli, 2011

    I got linked here via twitter. I usually stay away from swedish blogs, especially the political ones such us politically incorrect, they tend to spread nothing but fobia, their arguments usually don’t hold ground, are full of logical fallacies and just don’t make sense to me.

    I honestly don’t care what political beliefs you currently hold because you seems to have a healthy attitude towards politics and others around you.

    Enjoy the exposure, you certainly deserve it. Keep it up and good luck!

  59. Andrew Brown
    23 juli, 2011

    Camilla, jag jobbar vid the Guardian — semestrar egentligen nu in Norrland — men man är på sajten ganska intresserad av att översätta en förkortad version av det här inlägget. Kan du to kontakt med mej, enklast med att sms:a eller ringa min svensk mobil 0702629916, eller också som andrew.brown@guardian.co.uk?

    Andrew

  60. Josef Boberg
    23 juli, 2011

    Är gärningsmannen mobiltelefoniskadad månntro :?:

  61. Sindre Granly Meldalen
    23 juli, 2011

    Hei, Camilla, jeg er ute i samme ærend som Andrew fra Guardian. Kunne du tatt kontakt med meg på sindre@db.no eller + 47 24 00 00 19? Vi vil gjerne sitere noe fra bloggen din, men trenger å stille et par oppfølgerspørsmål. Mvh Sindre Granly Meldalen, nyhetsjournalist i Dagbladet i Oslo

  62. Dafgårds pannbiff
    23 juli, 2011

    Stellan Bojerud, fd riksdagsman för Sverigedemokraterna beklagar norrmännen på sin blogg. Men med tanke på hur han tidigare liknat svenskar vid utrotiningshotade indianer så känns inte dennes sörjande särskilt trovärdigt. Bojerud är en del av samma hatmobb som norrmannen. Om jag överdriver? Läs själv:

  63. Pingback: Anna Hövenmark » Norge.

  64. Sverige Fritt
    23 juli, 2011

    ”Om alla testade att acceptera varandra och backa lite på sånt man vet stör andra, för fredens skull, tror jag att vi alla skulle ha det bättre.”

    Gå till al-qaida och säg det, funkar säkert bra. Naiva drömmar. Islamkritik är befogat, inte hat.

  65. Camilla
    23 juli, 2011

    @SverigeFritt: De handlar inte om naiva drömmar. Det handlar om att vi alla har ett ansvar.

    Om man tycker att islamisterna är tokiga, ska man då egga upp dårar så att de begår våldsdåd mot mål som kan sättas i synonym med islamisterna? Eller, ska man bete sig vuxet och begripa att man måste agera på ett helt annat sätt. För våld löser inget. Och man tystar inte hat med att själv använda hat.

  66. Camilla
    23 juli, 2011

    En annan sak som jag vill nämna när det gäller syftet med min text. Det hat jag pratar om handlar inte bara om högerextrema VS islam. Islamister VS Västvärlden. Det handlar om vardagsmobbing som eskalerar till sjuka saker. Man hetsar människor att begå självmord. Man jagar efter homosexuella ect ect. Denna lista kan göras lång.

    Jag är glad efter den här dagen att fått så många bekräftelser på att min poäng gått fram. Och det gör att jag inte bryr mig det minsta om de kommentarer som kommer här eller på Newsmill som valt att inte förstå. Jag är bara så glad om vi i denna bedrövliga stund faktiskt kan hitta något lite ljuskorn.

    Det vi inte heller får glömma är att det spelar ingen roll vem eller vilka som är alt skulle kunna ha varit skyldiga till detta hemska massmord i Norge. Det viktiga är att vi aldrig glömmer dom drabbade.

  67. Gustavsson
    23 juli, 2011

    Du har inte förklarat varför du blev vän med terroristen. Kan du förklara det?

    Och förklara varför du anser att SD ”är en kanal för folk att få ut sitt hat”?

    Det är rent skitprat från din sida, SD är som andra partier. De kan ha stollar men är mest en grupp som vill ha en viss poltik. Det är inte ”hat”.

    • Ergo
      23 juli, 2011

      Om du spenderar det minsta tid med att läsa kommentarerna på nätsidorna för våra stora tidningar, kommer du upptäcka att det finns gott om hat från de som säger sig tillhöra SD.

  68. Junitjej
    23 juli, 2011

    Ja, hat föder hat!

  69. Faren
    23 juli, 2011

    Tack för dessa fina ord. Jag tror jag ska börja rannsaka mig själv från botten… Om jag någon gång bidragit till hat (vilket jag har gjort och jag är fullt medveten om det) Tack för att du fick mig att öppna ögonen, en gång för alltid. Allt är relativt. Jag känner mig bättre nu.

  70. Karin Eggert
    24 juli, 2011

    Tack för att du delar med dig av dessa erfarenheter.

  71. Norge i mitt hjerte
    24 juli, 2011

    Hei!

    Dette var et flott innlegg. Jeg liker det du sier, spesielt dette:
    Ett: Extremister finns bland alla grupper. Alla är minst lika farliga.

    Två: Hat föder hat, var aldrig delaktig i att sprida det om du inte är beredd att dela konsekvenserna.

    Jeg er ”glad” for at det var en nordmann, misforstå meg rett her, men det beviser bare nettopp det du sier, at ekstremister finnes overalt, og at terror kan komme fra hvor som helst. Fremmedfrykt er en farlig frykt. Personlig har jeg tatt avstand fra alle arrangementer, grupper og liker-sider på facebook gjennom de siste dagene. Det tok ikke lang tid før det florerte med ”vi som hater ABB” osv. Hat skal man være forsiktig med å uttrykke, fordi, som du sier, hat føder mer hat.

    Takk for at du deler med oss!

  72. Tomten
    24 juli, 2011

    Till dig som skrivit bloggen. Om du läser hans dagbok i hans manifest så förstår du varför han la till dig på facebook.

  73. Clas Örjan Spång
    24 juli, 2011

    Du har mycket rätt i din observation att extremister finns i alla grupper. Sociopater vill ibland införliva extremistiska åsikter i sin självbild. Extremismen kan ingå i ett neurotiskt självbedrägeri, den kan också tjäna som en retorik att gömma sig bakom. Nu har vi ett problem som har med internet att göra. Med en viss livserfarenhet kan de flesta av oss känna igen en sociopat när vi möter honom/henne i verkligheten. Men på internet är det lätt att för en sociopat att dölja sådana ondskefulla personlighetsdrag som inte accepteras. Jag tycker inte att du ska skämmas för något.

  74. Johannes Samuelsson
    24 juli, 2011

    Bra skrivet!

  75. Katja Salminen
    24 juli, 2011

    Mycket bra om modigt skrivet. Jag själv är av samma åsikt som du att hat föder hat. Acceptans av att kunna leva sida vid sida borde vara något att sträva efter för inget går att ändra på med uppviglat hat av olika slag eller beskyllingar till höger och vänstet om vart felet (eller hos vem) ligger. Har aldrig varit engarerad mycket i något parti och speciellt inte SD just för att jag har en del vänner och bekanta som stödjer SD och en del andra partier. Jag är inte av samma åsikt utan tycker att det måste kunna lösas på fredliga sätt och humana sätt. Även där kommer ju acceptans in..man måste försöka acceptera varandra oavsett politisk, religiös eller etisk bakgrund men lagarna ska gälla demokratiskt oavsett. Kram och tack för dina ord och att du delar med dig..en rejäl tankeställare för var och en.

  76. Peter J Olsson
    24 juli, 2011

    Hej, Han skriver i sitt ”dokument” att han ”skördat” epostadresser över hela Europa genom att systematiskt göra vänförfrågningar (med 2 facebookkonton för att det finns en gräns för vänförfrågningar) med folk i organisationer med islamkritisk hållning och sedan fortsätta med deras vänner och samla in alla epostadresser han hittade.
    Så du ska nog inte vara för chockad över att han blev vän med dig. Han gick i taket 5000 på den ena och flera tusen via den andra. Och han skriver att 30-40 procent accepterade normalt, så han har nog frågat långt över 10000 i hela Europa.

  77. Anders
    24 juli, 2011

    Det är klart att Kent Ekeroth inte kan hållas ansvarig för den enorma tragedin in Norge. Det förstår ju alla! Men faktum kvarstår att precis som att alla muslimer inte är självmordsbombare, men att alla självmordsbombare är muslimer, så skulle inte alla Sverigedemokrater kunna utföra sådana vidrigheter, men bara en som har samma värderingar som SD skulle kunna göra något sådant.

  78. Camilla
    24 juli, 2011

    Återigen.. Stort tack alla ni 40.000 som läst och än mer tack till er som tagit er tid att kommentera. Era synpunkter och tankar har glatt mig och många andra oerhört. Man känner verkligen att budskapet kom fram.

    Det finns bara en liten klick som har lyckats läsa inlägget om och om igen utan att inse att jag faktiskt inte kritiskerar eller skuldbelägger SD så som parti. Inte ens SD:s riksdagsledamot och tillika partistyrelseledamot Mattias Karlsson lyckades ta till sig budskapet ”vi måste akta oss för att sprida hatet vidare, vi vet aldrig vilken dåre vi triggar igång”. Han beklagar på FB att han en gång tydligen hyst höga tankar om mig. Personligen blir jag ledsen att se hur en så intelligent person inom SD inte är kapabel att ta till sig detta viktiga budskap. Det han skrev visar mer på vad SD står för än vad jag ens har skrivit om i hela min blogg.

    Hur som helst.. Tack alla för era vettiga tankar, och tack alla ni som kommit med svar på olika frågor som funnits ang ABB.

  79. mariamelon
    24 juli, 2011

    Jag tycker att det här var väldigt intressant att läsa!

  80. Inget val
    24 juli, 2011

    Hej Camilla!
    Bra skrivet måste jag säga. Nu har jag förvisso precis skrivit en text om nödvändigheten av att känna skuld och skam som tänkande individ. Men i det här fallet tycker jag inte du ska skämmas!
    Däremot gillar jag inte hur Expressen försökte få det till att du skämdes pga att du var VÄN med honom. Dom belyste ju inte alls att du faktiskt hade noll koll på hans åsikter när du lade till honom som vän. Tydligt där hur dom ville få det till en SD-tjej med förvriden världsbild som umgicks med galna massmördare men som nu hade nått en insikt…

  81. blazearena
    24 juli, 2011

    Det här kommer att upprepas var så säker.Hatet och rädslan finns inom oss.Frågan är hur många som får sätta livet till nästa gång?

  82. Camilla
    25 juli, 2011

    @IngetVal

    Hej!.. Så expressen har skrivit om det? Det har jag missat. Men då är det ju inte bara SD som missuppfattar det hela. hehe Men, utan att ha sett det så är det ju som så att media vill sälja, och självfallet så tar de alla chanser just nu som finns att koppla samman SD med ABB.

  83. OveRFalun
    25 juli, 2011

    Nu är det läge för ”Hycklarnas marknad”.
    Alla häver sig fram, påstår sig stå mot alla onda krafter, påstår sig arbeta aktivt för demokrati och öppenhet, påstår sig vara de främsta i kampen mot terrorismen och ledare för frälsningen av världens alla människor mot ondska och illasinnande.
    Nu fokuseras all djävlighet bort från dem själva och mot en enskild stackars människa som i sin ensamhet fick skapa sig en världsbild så fjärran sunt förnuft att det idag känns overkligt.
    Men likt en hjärnas alla celler så samarbetade alla vi människor för att denna oförklarliga och ofattbara händelse kunde förverkligas.
    Vi lät inte de som behövde mötas i öppna samtal bli bemötta, vi tillät socialdemokraterna att skända de demokratiska begreppen, vi lät pressen agera utifrån samma dunkla vanföreställningar om gott och ont, vi lät de andra partierna för egen vinning spela med i detta förödande spel där förlorarna bara är vi själva.
    Men insikten om vår egen delaktighet, den kommer vi aldrig att våga närma oss.
    Och i skuggorna från de mänskliga katastroferna planerar eliten sin fortsatta överlevnad i hopp om att vi inte ens denna gång kan förstå att orsakerna till människors vansinnesdåd ligger i vårt eget vansinne, det att vi tror att vi och endast vi har den enda sanna
    lösningen på alla problem.
    Men att bjuda in till breda och öppna samtal där alla, även de oroade och ängsliga också får göra sin röst hörd, det är ingen intresserad av, inte ens efter det att en vilsen och utlämnad stackare har utplånat de flesta av sina inbillade fiender.
    Det behövs nog mer än så innan ett uppvaknande skall ske.

  84. Pingback: Begrav våra hjärtan i Utøya | Min luktar oxo fisk!

  85. Pingback: om än i gyllne lockar |

  86. Maharajmeister
    25 juli, 2011

    Goda / onda
    Om en spädbarn dör gråta och glädja deras hinduiska föräldrar samtidigt. Det är svart att förklara och även förstå. Men vi tror att barnen inte hinna göra positiva (goda) saker eller dåliga (onda) saker som påverkas barnens/individs/själen
    karma. Själen kan återgå och kroppen kan återskapas. Kvitt, förnyelse

    Stark skrivit !!

  87. Maharajmeister
    25 juli, 2011

    Goda / onda
    Om en spädbarn dör gråta och glädja deras hinduiska föräldrar samtidigt. Det är svart att förklara och även förstå. Men vi tror att barnen inte hinna göra positiva (goda) saker eller dåliga (onda) saker som påverkas barnens/individs/själen
    karma. Själen kan återgå och kroppen kan återskapas. Kvitt, förnyelse

    Stark skrivit !!

  88. Carita Liljendahl
    26 juli, 2011

    Det var ett starkt inlägg och modigt av dig att skriva allt det här. Det är bra att du har reflekterat över mycket, att du känner att hat föder hat och att du erkänner att du från början gick med i SD av nyfikenhet.
    Det låter ju jättesimpelt, men… varför ska det vara så svårt att sprida välvilja och snälla ord, leenden och förståelse – och varför är det för så många lättare att hata?

  89. Camilla
    26 juli, 2011

    Ja du Carita, den frågan ställer nog många sig ofta. Något som borde vara den enklaste saken i världen är i princip otänkbar i en världsomfattande utsträckning.

    Det jag önskar är att alla tog sitt ansvar och visade sig stora nog att inte sjunka ner på den populistiska nivån som det handlar om inom speciellt politik, den som låter värst och mest vinner högst. Fast som bekant har det effekter som inte alltid är gynnsamma.

  90. Pingback: Helvetet på jorden « TantraBlog

  91. Pingback: Myrstad's Blog » Blog Archive » Det sosiale mediebildet, på ondt, vondt og på godt.

  92. Pingback: Den politiska koden för att minska SD:s stöd « Tankar åt alla håll & kanter

  93. Rickard
    31 oktober, 2011

    Spännande att läsa om dina erfarenheter. Du säger många kärnfulla saker. Det är oerhört uppfriskande att se nyanserade resonemang om de här frågorna. Själv har jag aldrig aldrig tyckt om SD, men jag har under flera år upplevt att de kritiseras på ett felaktigt sätt och utifrån en grund som gör kritiken väldigt lätt att avfärda av partiets sympatisörer och anhängare. Det är ju talande om att du själv (i LO intervjun) talar om att underdog-retoriken var en av de saker som gjorde dig nyfiken från början. tack för detta självutlämnande inlägg – Jag kommer säkerligen att besöka din blogg igen.

    • Camilla
      31 oktober, 2011

      Hej Rickard!

      Tack så mycket för det du skrev. Håller med dig om att man har bemött SD på många felaktiga sätt, och framför allt de som ser SD som det enda partiet man känner tar deras oro på allvar. Jag hävdar hela tiden att man måste sära väljarna från partiet och de allra mest ”troende”. SD är så otroligt komplext att man aldrig kan säga rätt eller fel. För många frågor de tar upp har existensberättigande men man måste även visa på att deras lösningar tyvärr allt för ofta är obefogat hårda.

      Allt gott!

  94. Pingback: Ta inte demokratin för givet.. | Daniel Niazi

  95. Petter Nerman
    7 december, 2011

    Man ska alltså, som SD-anhängare, skjuta en oerhört viktig politisk kamp åt sidan därför att det rent teoretiskt skulle kunna generera enstaka terrorbrott?

    Det där resonemanget kan appliceras på anhängare av övriga partier också. Fin logik där, du …

  96. Pingback: Årets största bloggposter – 2011

  97. Charlie Darwin
    8 januari, 2012

    Tack för en bra artikel, Camilla. Jag läste den först nu efter att ha sett en länk på Newsmill. Din reaktion på dådet i Norge är faktiskt den intressantaste jag läst (bland de etablerade skribenterna så är det bara Knausgård som har sagt något av större värde). Den är varken ett högerpopulistiskt ”förstå-men-inte-försvara”-kommentar eller en vänster-pk ”höger-populisternas-bär-en-del-av-skulden”-floskel. Din artikel ger en inblick om hat från både vänster och höger och det verkar som om varken Jimmy Åkesson eller Lars Ohly rensat ordentligt i sina led. Min egen syn på religion är att den enbart är en individuell mänsklig rättighet precis som vilken åsikt som helst.Politiker är allmänt fega på den fronten eftersom religiösa i vissa fall har grönt kort att få gå förbi de lagar som finns, men SD:s värdekonservatism är också baserat på ”kristna värderingar” och därmed vill de tvinga på oss en religion, men de går bakvägen genom att istället lägga ordet ”tradition” före ordet ”religion”. Att de ligger lågt i hbt-frågor tror jag personligen är av taktiska skäl. Tvåfrontskrig fungerar ju inte så bra.

    • Camilla
      8 januari, 2012

      Vad roligt att du uppskattade det jag skrev- Jag skrev det nyvaken, rätt från hjärtat. Brukar oftast bli bäst då, innan man hunnit tänka efter för mycket.

      Jag har valt att inte ta ställning för någon sida, för det är bara att inse att vi alla är människor som gör både rätt och fel. Och så länge det inte finns enbart en sida som är perfekt så måste man så gott det bara går att vara objektiv och se saker för vad de är eller vad deras effekter blir.

  98. Pingback: Öppet brev till Jonas Inde « Tankar åt alla håll & kanter

  99. Pingback: När Godheten sjunger tystnar Ondskan « Tankar åt alla håll & kanter

  100. Luciana Söderman
    14 maj, 2012

    Efter sem föra året när jag skrev om mig själv. här på sidan och vad har händer mig så skickade en person sedan en sida som visa . mitt man på lista och andra människor . Vem är du som har skickar de . Jag vill veta vem är du och vad vet du om mig?

    • Camilla
      14 maj, 2012

      Jag har ingen aning om vad du pratar om faktiskt. Vem vänder du dig till? Mig eller någon ospecifik?

  101. Luciana Söderman
    14 maj, 2012

    Nej camilla den var inte du den 23 juni 2011 har något skickad en email till mig.
    med lista om sdfolk och där står mitt nam och många andra ,Jag vill bara veta vem det var det måster vara något som ha varit på din sida.

    • Camilla
      14 maj, 2012

      Då förstår jag. Du har kanske lämnat din epost nånstans där nån använt sig av den på ett fult sätt?

      Kanske skrivit kommentarer på någons blogg och de använt sig av den den vägen?

  102. Pingback: Intolerans ska inte bemötas med intolerans. « Tankar åt alla håll & kanter

  103. Pingback: Åkesson vs Rap-eliten « Tankar åt alla håll & kanter

  104. Pingback: Den ensamma galningen (eller: Människors rädsla för det välkända) | Trollhare

  105. Pingback: Begrav våra hjärtan i Utøya

  106. Pingback: Medierna har låtit sig styras av Anders Behring Breivik | Debatt | svt.se

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 juli, 2011 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 278 andra följare

