Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Federley (C) får barn på olagligt sätt men ack så rätt

 

Idag blev jag riktigt glad för någon egentligen totalt okänd, eller två stycken för att vara helt korrekt. Den omtalade centerpartisten Frederik Federley ska bli pappa. Och som alla vet så är ju han homosexuell så det gör ju att det finns en annorlunda story bakom denna babylycka.

Jag har suttit och funderat de sista dagarna över detta med insemination och så kommer denna nyhet, serverad på silverfat.

Den som följer Federley på Twitter kan inte ha undgått hur mycket han har längtat efter barn. Men att vara homosexuell och ha drömmar om att få bilda familj innebär fler problem än vad som borde finnas.

Det finns flera sätt att få bli förälder, men inget av dem är enkelt. Federley och hans tjejkompis försökte länge med heminsemination men det gav aldrig någon frukt så man bestämde sig för att uppsöka en privat klinik för att genomgå en IVF-behandling. Detta ges bara till sambos eller gifta. Så man kan väl påstå att paret blivit med barn olagligt.

Tydligen så ställdes inga kontrollfrågor och eftersom de delar ett sommarhus ihop så hade de ju samma adress, då tar man nog för givet att man lever som ett par. Jag kan redan nu höra hur moralpanikörerna skriker om att han som riksdagsman lurat till sig något han inte har rätt till. Men tänk då bara på att han har betalat kalaset själv, 60.000 kr.

Det finns tillfällen då jag faktiskt anser att man har all rätt att bryta mot idiotiska regler, men de finns för en anledning.

Jag tycker att paret Federley och tjejkompis gjort helt rätt. Barnet kommer att få en mamma och en pappa som kommer att ta hand om barnet. Man har planerat utifrån sina egna önskningar men satt barnets bästa först.

Jag har med andra ord inget annat att säga i detta fall än : Stort Grattis och lycka till..!

Däremot så funderar jag på om insemination för singlar är okej. Tror det är i Danmark den närmaste möjligheten finns? För ett barn har alltid rätt till två föräldrar, sen kvittar det nog i långa loppet om det är en mamma och pappa eller två av samma kön.

För mig känns det som att man medvetet tar ifrån barnet rätten till två föräldrar. Fast samtidigt så vet jag att livet aldrig blir som man tänkt ens i ett förhållande där man skaffar barn. Allt för många barn förlorar kontakten med en av föräldrarna pga. av olika skäl den vuxna har. Oftast beror det på att den som drar är en skitstövel på ren svenska. Många barn har det hundra gånger bättre med bara en förälder även om det ultimata vore att alla barn fick växa upp i en trygg miljö med två vuxna som delar ansvaret för barnet.

Jag kan ha helt fel. Jag får fundera vidare och lyssna på fler åsikter om det innan jag kan bestämma mig för vad jag tycker.

Vad tycker ni?

7 comments on “Federley (C) får barn på olagligt sätt men ack så rätt

  1. OveRFalun
    24 maj, 2011

    Vem har någon gång bestämt att nu skall jag bestämma hur alla andra människor skall leva sina liv.
    Man får bara ha en partner, och då av samma kön, man får bara skaffa barn med den partnern och ve den som bara tänker en annorlunda tanke.
    Är det inte dags att vi avskaffar detta överförmynderi som förmodligen bottnar i religiös kontrollhysteri och låter var och en avgöra själva hur det skall vara och stör det inte någon är det väl för fanken bra.
    Många är väl de barn som vuxit upp med bara en förälder och blivit rekorderliga medborgare, många är väl de barn som vuxit upp i utifrån sett helt omöjliga relationer och som sedan klivit fram och hedrat inte bara far och mor utan en hel drös med andra människor.´
    Frihet, jämlikhet och vad faan det nu var mer………?

  2. z999
    24 maj, 2011

    Just det där att homosexuella längtar efter barn gör att homosexualitet blir en defekt oavsett hur man sen ser på det. En defekt bland andra som människan lyckats övervinna genom att ge homosexuella möjlighet att ha barn ändå genom insemination.

    Jag är emot att homosexuella skaffar barn och det är delvis beroende på att enligt min religion så ska barn avlas i kärlek mellan man och kvinna, ganska långt ifrån insemination (som även tillämpas av heterosexuella par vid barnlöshet). Men jag skulle aldrig kräva av homosexuella att de ska vara barnlösa på grund av min religion. Om man ska kräva att homosexuella avstår från barn så frå det vara andra orsaker.

    Jag är också negativ till att politiker bryter mot lagen och om dom gör det så borde dom ha så mycket vett i skallen att dom åtminstone ljuger om det.

  3. Camilla
    24 maj, 2011

    @Ove: Jag håller helt och fullt fast med dig. Men jag önskar många gånger att alla skulle genomgå ett lämplighetstest innan man fick bli något så stort som förälder. För jisses så många barn världen över som lider pga idioter till föräldrar.

    @Z999:

    Tycker om din inställning, på det sättet att du är ödmjuk nog att veta att man aldrig kan praka på folk saker bara för att man själv tror på något. Bättre vore världen om alla tänkte så.

    När det gäller detta med att bryta mot lagen och sen avslöja det, som Federley har gjort tror jag har en baktanke.

    Jag minns att jag har bloggat om det tidigare. I något sammanhang så gick han ju ut med väldigt liberala åsikter om detta med rätten till att skaffa barn som väckte viss debatt. Och han har inte släppt det. Jag gissar på att han iom detta kommer att kunna lyfta frågan rejält. Och nu är det väl som så, Federley tillhör en av de få politiker som faktiskt kan göra och säga i princip vad som helst och gå fri. Då menar jag så klart inte grova saker eller brott, men jag tror du hajar hur jag tänker Z999.

    Vem skulle våga egentligen att peka på Federley och säga: Du borde avgå som politiker, för du har begått ett lagbrott medvetet och uppsåtligt. Ingen. Absolut ingen.

    Och jag vidhåller det jag skrev tidigare, jag tycker att han gjort rätt.

  4. OveRFalun
    26 maj, 2011

    Om detta lämplighertstest skulle bli en realitet så skulle ju dessa tester utformas av människor med speciella ideologier vilket gör att de blir omöjliga att genomföra.
    Istället skulle man kunna bygga ett samhälle där vi brydde oss mer om varandra och på så sätt hjälpte de som inte klarade den uppgift som vi alla säkert är överens om är den viktigaste, nämligen att vara goda förebilder för den kommande generation.

  5. jesse fransson
    8 juni, 2011

    Stackars unge som komemr att få växa upp utan en mamma, mest troligt kommer barnet att bli utsatt för sexuella övergrepp också då homofileri är nära besläktat med pedofili. I botten samma sjukdom

  6. Elias
    9 december, 2011

    Varför i hela friden skulle just 2 föräldrar vara optimalt och inte 1, 3, 4, eller 5…?
    I alla tider har barn vuxit upp bland många vuxna och barn, i någon sorts storfamiljer. Det är bara de sensate 100 åren eller så som pappa+mamma har blivit idealet.
    Federley är en social person, hans barn får nog inga som helst problem med att få vuxna förebilder av många slag. Den biologiska mamma kommer vad jag förstår att ha mycket kontakt med barnet.

    Jesse: Gå och göm dig nånstans.

    • Camilla
      9 december, 2011

      Håller med dig Elias, jag känner inte Federly men har man följt killen på bland annat twitter så får man en bra bild av honom som person. Jag är övertygad om att denna lilla tjej de fick häromdagen kommer att bli så älskad och få en uppväxt som är få förunnat,

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 maj, 2011 by in Okategoriserade.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 278 andra följare

